Je BleskMobil 1. virtuál? Ne tak docela. Záleží na tom?

Všeobecné podmínky BleskMobilu ukazují celou pravdu. Je to jen marketingová slupka pro předplacenku od Telefóniky. Mělo by to uživateli vadit?

Příhod BleskMobilu na český trh, to byla velká věc. V našich končinách nevídaná – virtuální operátor s cenami, které trojice starých síťových operátorů nabídne jen u nejvyšších měsíčních tarifů. Se včerejším startem však operátor uveřejnil všeobecné obchodní podmínky a z nich plyne, že „virtuální operátor“ si může říkat jenom kvůli velké volnosti definice tohoto pojmu. Jinými slovy, míra autonomie je menší a závislost na Telefónice je větší, než jsme si dosud mysleli.

V článku 1.1 se dozvíme, že poskytovatelem služby je Telefónica Czech Republic, smlouvu člověk uzavírá taktéž s Telefónicou, jen služba je poskytována pod obchodním názvem „BleskMobil“ a nikoli O2. Ringier stojí stranou. Jinak řečeno, jde o předplacenou službu, kterou si s Telefónicou či O2 na první (ani na druhý) pohled nespojíte, ale vzpomeňte třeba na Go karty. Šlo rovněž o předplacenou službu s vlastní značkou a cílovou skupinou. Dnes tomu není jinak, akorát jde o čtenáře Blesku a zákazníky, kteří jsou naštvaní, že platí jedny z nejvyšších cen v Evropě a hledají někoho nového, kdo jim z kapes nevytáhne tolik peněz.

Klepněte pro větší obrázek
Za BleskMobilem stojí Telefónica. Víc, než si myslíte

Dalším stěžejním faktem je, že Ringier není u ČTÚ evidován jako subjekt podnikající na trhu elektronických komunikací, což tuto společnost pasuje jen do role přeprodejce služeb - stará se o marketing a distribuci. Technickou stránku věci má pod palcem Telefónica.

Na druhou stranu můžeme být rádi za cenový pokles a pokud začnou zákazníci argumentovat cenou 2,50 Kč/min. u konkurence, mají v rukou trumf, který přinutí stávajícího poskytovatele služeb nabídnout nějakou tu podpultovku.

Virtuál, nevirtuál, hlavně že volám za 2,50 Kč

Otázkou samozřejmě zůstává postoj každého jednoho spotřebitele. Zajímá ho byznys na pozadí, nebo je pro něj hlavní cena služby? Z tohoto pohledu nezbývá, než BleskMobil uvítat. Na druhou stranu zastávám názor, že spíše než virtuální operátor je BleskMobil jen marketingový projekt Telefónicy a Ringieru. Podmínky této spolupráce jsou předmětem obchodního tajemství a jen tak se k nim nedostaneme.

Zeptali jsme se Českého telekomunikačního úřadu, jak na BleskMobil pohlíží tuzemský regulátor. Zde je reakce od tiskového mluvčího Františka Maliny: „Oznámení u ČTÚ musí být provedeno podle § 8 zákona při poskytování služeb nebo zajišťování sítí elektronických komunikací. To pro daný případ znamená, že pokud Bleskmobil nebude poskytovat služby svým jménem a mít své účastníky s uzavřenou účastnickou smlouvou, není ve smyslu zákona povinen oznamovat ČTÚ. Nicméně ani takový model obchodním spolupráce se síťovým operátorem, kdy zákazník je fakticky účastníkem (se smlouvou) velkoobchodního partnera (mobilního operátora), je možný a není se zákonem v rozporu.“

Klepněte pro větší obrázek
Zaplať Pánbůh za ty dary, díky BLESKmobilu může ušetřit každý

Ve stínu uvedeného je zřejmé, že BleskMobil není až tak první virtuální operátor, jako se sám prezentuje. Ano, některé aspekty tohoto projektu jsou nové, ale jiné už tu s námi jsou roky.

Co o BleskMobilu soudíte vy? Má pro vás význam, že jde „jen o předplacenku Telefóniky“? Hlasujte v anketě.

Diskuze (159) Další článek: Sony Xperia Ion: zimní král [video]

Témata článku: , , , , , , Žal, Vir, Měsíční tarif, Tom, Blesk, BLE, Obchodní spolupráce, Hlavní cena, Velkoobchodní partner