Konec 2 let záruky? Nový zákoník oslabí spotřebitele

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 145

Názory k článku

avatar
10. 05. 2013 17:06

Hlavně neplašte, nic se neděje... http://ekonomika.idnes.cz/dvouleta-zaruka-zustava-0... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 05. 2013 14:55

//Právnická odborná veřejnost je nyní rozdělena na dva tábory a vedou se spory nad tím, jaký je význam slov „vyskytne se“. To je výborné. Na to je jednoduchý výklad. Když vezmu dejme tomu nějakého právníka a pořádně mu dám pěstí, vyskytne se u něj monokl. Od výroby tam skutečně nebyl. Je to vada? No ano je. Vada na kráse!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 05. 2013 11:17

Vůbec se nebojím, že by u dosud solidních firem došlo k negativním změnám chování vůči zákazníkům... a u těch nesolidních to je stejně jedno, ty nerespektují ani stávající zákonnou úpravu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 05. 2013 09:42

Je to jen další z řady paskvilných zákonů současné vlády diletantů a kmotrů. Nic divného. Nezbývá než doufat, že tu konečně jednou bude i vláda odborníků a udělá větší pořádek.Jinak si myslím, že by byl dobrý kompromis, jednoletá záruka postaru (tedy vada na výrobku je na prodejci, aby prokázal, že to není vada výrobku) a druhý rok (důkazní břemeno bude na kupci), tedy v zásadě jednoletá záruka a další pak za smluvních podmínek. Jenže tenhle paskvil je psán tak nejasně, že člověk neví, jaká záruka vlastně je a co musí splňovat. Ach jo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 05. 2013 00:41

Zákony na ochranu spotrebiteľa sú vlastne zákony na ochranu hlúpych ľudí.Múdry spotrebiteľ si zistí, aké podmienky dávajú jednotliví predajcovia a výrobcovia. A je potom na ňom, aby sa rozhodol, či kúpi draho a kľudne aj so zárukou 5 rokov, alebo lacno a bez záruky.Ak kúpim z bazáru telefón, o ktorom predajca píše, že je nový, ale stratil záručný list ... Kto mi dá záruku? NIKTO! A to nikomu nevadí? Ako kupujúcemu je mi predsa jedno, či mi to predáva firma, alebo nejaký pán XY. Chcem mať pri kúpe rovnaké možnosti. A to pri dnešných zákonoch nemám.Ak dnes kupujem od firmy, musím dostať záruku 2 roky. Nemôžem sa dohodnúť na kratšej záruke výmenou za nižšiu cenu. Naopak, ak kupujem od súkromnej osoby, žiaden zákon to nerieši a v prípade poruchy telefónu sa práva nedomôžem.Pri existencii slobodného trhu musí existovať sloboda dohody medzi predajcom a kupujúcim - na akých podmienkach sa dohodnú. A štát by do toho nemal kecať.Ak chcem mať záruku, tak si priplatím u renomovaného predajcu, ak chcem ušetriť každé Euro, tak si vyberiem Vietnamca na tržnici. Načo tie jalové reči o vláde, protestoch a pod? Ak sa niečoho domáhať, tak jedine SLOBODY voľby. Ale na to sme v ČR a SR ešte bohužiaľ nedorástli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 23:22

Treba predsa podporiť nenažratých výrobcov vyrábajúcich predražené hračky s mizernou životnosťou ... nuž čo - trhová ekonomika je o kvantite a nie o kvalite a je mierená proti spotrebiteľovi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 21:58

A co jiného se od naší zlodějský vlády čekat ??? Že by snad něco udělala pro lidi ??? Tomu snad nikdo nemůže věřit a na co pořád čekáme ??? Až z nás udělají úplné žebráky !!! Lidi už se konečně probuďme a vyžeňme tu lůzu línou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 20:14

Záruka!
Pane jo! Nevím ale Sychra a jemu podobný, co to je?
Pod slovem záruka, je snad míněno to, že jako spotřebitel mám garanci zákonem, že jakýkoli produkt musí splnit životnost 2 roky! Sakra, proberte se... co je svoboda? To , že tady nechám vychcaný podnikavce prodávat produkt, kterej se rozpadne po půl roce! Tak pardon, ale já nejsem typ člověka, co bude sponzorovat trh šmejdů!!!
To stou lednicí byl fakt dobrej fór, takovej ŽIDOVSKEJ : když se to do půl roku nerozpadne, tak to bude fungovat napořád... hahaha, fakt takovouhle drzost vyplodit???
A eště k autorovi komentu s názorem, že ten stát musí být vyspělý? Prosim vás, co ste tím myslel? Jako , že je někdo z okolních států nadřazenej? Nebo jakej argument dáte na to , že je vyspělý? Fakt stejná blbost jako rozvojový... těším se až někdo napíše, že sou třeba dětské státy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 14:15

Očekávám, že za starou záruku na 2 roky budeme po této úpravě připlácet. Úplně stejně jako je tomu u nynější prodloužené záruky u spotřebního zboží. Tato úprava jednoznačně hraje do karet prodejcům. Kdo bude mít čas a nervy se s někým soudit 3 roky, jestli jeho lednice byla vadná při prodeji nebo ne. Fakt nevím, co bylo motivací pro tuto změnu zákona.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 12:48

V dnešnej dobe často "anonymného" globálneho trhu je veľa výrobcov, ktorí si na povesť (kvalitu svojich výrobkov) nemusia dávať pozor. Keďže cieľom podnikania je zisk, môže obmedzenie práv spotrebiteľa viesť k tomu... že si človek kúpi mobil za 2 litre z Číny a za týždeň bude mať doma len šrot.Bol by som rád, keby ma štát proti takémuto jednaniu chránil. Mám rodinu a nemôžem si dovoliť kupovať si mobil / tablet /notebook / topánky každý mesiac... A s doprosovaním o vrátenie peňazí by som sa ďaleko nedostal.So zárukami je to ako s kreditkami. Tiež je obrovské riziko zneužitia, ale štatistiky ukazujú, že väčšina ľudí systém nezneužíva. Takže som za zachovanie 2 ročnej záruky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 12:34

zas jen medializujou vsude paniku.... nechapu... 2 roky bud zustane (aspon u vetsiny prodejcu) nebo klesne cena s tim, ze prodejci nabidnout moznost dokoupeni zaruky tak jako tomu je mozno i ted.takze bud se nic nezmeni nebo klesne cena a je jen na vas zda si prikoupite zaruku (cena by odpovidala te, co by byla v 2013) a nebo zda to risknete s nizsi cenou. Tak to funguje v mnoha zemíchEDIT: dam priklad. budud chtit podnikat. musim do prodejni ceny pridat nejake to procento pro pripadne reklamace v obdobi 2 let. pokud tento fakt padne, mohu jako prodejce nabidnout lepsi cenu. proto taky v chine koupite tablet xyz za 3000 a ten samej u nas za 6000. to neni jen vse marze. ale taky pripadne naklady na reklamaci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 11:31

No, je vidět, že jako obvykle se věří novinářům a renomovaným strašilům než vlastní hlavě. Nová úprava je dost podobná té současné, někde sice omezuje práva spotřebitele, ale to pouze v oblastech kde byla až absurdně široká. Stávající stav se nemění, prvních půl roku se vada bere tak, že byla již při prodeji a výrobek vám musí být opraven nebo vyměněn (podle povahy vady). Další rok a půl už je na vás prokázat, že vada nevznikla vaší vinou. Problém nové úpravy je opět nejednoznačnost, ale s tou se potýkáme již dnes. Prostě prodejce se na vás pokouší hodit zodpovědnost i za vady které nemůžete obvyklým používáním výrobku způsobit (už dnes je problém právě to "obvyklé použití") a tím se prakticky vyvázat ze záruky.Tady je právě kámen úrazu nové úpravy, v současném znění pokud se na výrobku vyskytne závada kterou nemohl způsobit spotřebitel, má spotřebitel nárok na bezplatnou opravu. Nové ustanovení si lze vyložit i tak, že nárok na bezplatnou opravu máte pouze tehdy pokud vada na výrobku byla už v době prodeje. Prakticky se ovšem nic nemění, nesolidní prodejci se stejně budou pokoušet vinu za vady hodit na vás, jen se teď nebudou ohánět klauzulí o "obvyklém použití", případně o vadách způsobených použitím, ale prostě tím, že vada při prodeji neexistovala.Bohužel české právo není precedenční, takže co soud to jiný výklad nové úpravy a to může být problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 11:27

Tak toto je možné jen v ČR Další výsměch a další políček do tváře obyčejným lidem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 11:13

Problém je že ČR. Vyloženě se těším na drobným písmem psané šestistránkové smlouvy a dodatky typu "podmínky se mohou kdykoliv změnit bez upozornění". Efektivně je tedy u nás jedna z nejnižších záruk a to 6 měsíců. Vzhledem k tomu, že se do mnohé elektroniky implementují "kurvítka", tak se máme na co těšit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 10:52

Jinak řečeno, padla další bariéra (pro někoho) levnějšího nákupu v zahraničí. Tam máte obvykle rok záruky jistý a s řešením případných reklamací nebývají problémy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 10:44

Tady se resi kravina. U slusnych znacek a prodejcu se nic nemeni, zaruku dava vyrobce a prodejce ji pouze "prenese".
Novy zakon prinese moznost jeste levnejsich vyrobku, protoze prodejce nebude muset resit naklady na servis.
Zalezi na kazdem jakou zvoli variantu (jestli oficialne dovezeny vyrobek z treba Datartu, nebo nejaky individualni dovoz). A dalsi vec, ze soucasny zakon NEUMOZNUJE dohodu na kratsi zaruce vymenou za nizsi cenu, proste to nejde, protoze takova dohoda je automaticky neplatna. Bohuzel si vetsina zvykla na premiovy servis za cenu z trznice.
A co se tyka dalsich ustanoveni v novem zakone, tak ano, po roce a pul neustaleho pouzivani se vec opotrebuje a reklamovat opotrebeni je nesmysl (osoupane kryty, promackane klavesnice - zejmena od tvrdych akrylatovych nehtu, znecistene sluchatka atd..).
Vsimnete si taky, ze lednice se malokomu rozbije, stejne jako televize. Protoze to nikdo netaha ven, do zimy, do tepla, do deste, nemlati s tim o zem a neseda si na to v kapse na zadku.
Takze je treba nadhled, asi vetsina nebude souhlasit, ale v novem zakone vidim rozumny balanc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 09:36

Výsledek "amatérské vlády", která se chce zalíbit alespoň podnikatelům...a normální člověk opět dostal podpásovku..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 09:24

Reklamace v ČR jsou problém kvůli vychcánkům na obou stranách. Jsou zákazníci, kteří dokonce svoje zboží se snaží nenápadně poškodit, aby dostali nové. Naopak firmy zase se snaží vymluvit na nesmysly (vlhkost apod.).Dokud obě strany se nebudou chovat normálně (aka dokud tady bude české vychcánkovství), tak žádný zákoník nic nezmění (tzn. ani nepomůže, ani neublíží).Nehledě na to, že dva roky vyžaduje EU. Ovšem přijde mi daleko lepší model koupit zboží třeba s nižší nebo vůbec žádnou zárukou a záruku si sjednat u nějaké třetí strany, kde si zvolím, co všechno mi bude krýt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 09:16

Ja si myslim ze se nic nezmeni.. prodejci budou furt nabizet stejnou zaruruku aby nenasrali spotrebitele. Jedine co bude jinak bude to ze to nebodou prodejci nabizet jako standart o kterem se nemluvi ale pouzijou to jako reklamu typu - u nas se nic nemeni, pridte knam a tak podobně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 09:06

dTest:"
Podle nového znění je „kupující oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí“. Právnická odborná veřejnost je nyní rozdělena na dva tábory a vedou se spory nad tím, jaký je význam slov „vyskytne se“. Podle právního názoru našeho časopisu tento pojem neznamená, že výrobek byl vadný již při převzetí. Naopak – reklamovat lze i vady, které se objeví kdykoliv během dvouleté lhůty.Pro spotřebitele ani obchodníky není ovšem nejasná výkladová situace příznivá, protože od nového roku nemají o záruce jistotu. Závazný výklad může podat pouze soud, což bude trvat. Spory okolo záruk se většinou týkají malých částek, a často tedy není ochota se soudit. Řešením by mohlo být legislativní zpřesnění, ale obáváme se, že na to již nebude ani čas ani vůle.Podstatnou změnu v zárukách však nová úprava opravdu obsahuje, a to v případě výměny zakoupené věci za novou. Dnes platí, že pokud se věc v záruční době rozbije a prodejce nám zboží vymění, máme novou dvouletou záruku. Od ledna příštího roku záruka skončí dva roky od převzetí původního zboží. V tomto případě se už nejedná o problém výkladu, ale o záměr tvůrců nového občanského zákoníku, který v odborných debatách potvrzují."Takže první nevýhoda, co je nesporná spočívá v tom, že vyměněný výrobek již nemá svou vlastní 2 letou záruční dobu. Ale sdílí ji s výrobkem původním.
Druhá nevýhoda je v tom, že výrobce může spoléhat na nejasnost výkladu "vyskytne se", ale to ukáže čas.
Suma sumárum to vypadá jako mírné zhoršení podmínek pro spotřebitele.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 08:59

Nový občan rozhodně není psán obecně a nejasně. Ne že by byl ideální, je ale podstatně lepší, než padesát let starý současný OZ. Naopak detailně upravuje i ty situace, které dřív nebyly řešeny vůbec, nebo jen velmi letmo. Problém je ale v tom, že z takhle jednoduchých a hloupě převzatých článků, vznikají ještě idiotštější výkřiky primitivů, typu "defenestrace", jak je psáno výše...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 08:06

Aleši Kriste, místo "kontroverzního" ustanovení, které asi ani neznáš, do článku napíšeš jen dohady a FUD. Někde jsi viděl bulvární nadpis strašící "obyčejné lidi" (jako jsi ty) a jako bulvární "novinář" ses toho hned chytil. Bídná práce jako vždy.A aby těch mínusů nebylo málo - zrušení ZÁKONNÉ 2leté záruky je krok k větší svobodě. Zdejší levičáci by to potřebovali. Mimochodem nedávno jsem kupovala modul RAM s doživotní zárukou. Mám děkovat socialistické ČR/EU nebo výrobci?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 07:44

Jste s tím spokojeni?
Defenestrace?????
Kdy pohár přeteče????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 07:26

Tendle stát je snad specifickej úplnĕ ve všem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 07:05

Bezva, takzě kromě toho, že se k nám dováží aušusové potraviny, tak k tomu přibudou i další výrobky. My prostě budeme takové smetště u prostřed Evropy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 06:43

jj to sme my čeháčkové a to nase čecháčkovstvi - budem si otom povidat u piva ,monitoru,televize ale abychom vysli do ulic a vzali pralament stečí tak ani howno. Kdy uz nam konecne dojde trpelivost ? Ja osobne si myslim ze nikdy protoze sme cechackove :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 06:32

Kdyby tam ty tři(čtyři) politický strany u koryta nebyly, udělaly by míň škody.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 05. 2013 06:27

Jestli se snazi, o vyrobu statu, kde se zije nejhur na svete, tak uz chybi jenom kousicek. O duvod vic si to zbozi proste koupit jinde. Reklamovat stejne bude obtizne, tak proc platit ceskemu prodekjci. Stejny vysledek, jako s vydridusskym DPH.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 06:27

Tak honem nakupovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 05. 2013 02:06

2 roky zaruka je hloupost. Navic pokud musi spotrebitel dokazovat, ze to je vadne od koupi, takova zaruka nema smysl. Pokud to udelaji jak jsem cetl, ze firma musi dokazat, ze ten vyrobek nebyl vadny a pri pochybeni dat novy vyrobek, tak radeji kratsi lhutu, nez "2 roky zaruky" a problemy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (48)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 05. 2013 00:32

Naše vláda hází lidem klacky pod nohy. Už takhle jsou reklamace problém, protože firmy jsou si vědomy toho, že lidi se nebudou kvůli "pár stovkám, či tisícům" soudit a to už z toho důvodu že na to většina lidí ani nemá peníze či čas... A arguementovat tím, že v případě výhry to protistrana musí uhradit, není na místě, protože pokud ty prostředky na to nemáte tak k tomu soudu (znalecký posudek,podání oznámení, to něco stojí) tak prostě se musíte smířit s tím že prodejce má výhodu.Tohle je opět něco pro nekorektní firmy. DĚKUJI VLÁDO

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor