Michal Šrajer: Internet už není na stole, ale v ruce

Michal Šrajer spoluzaložil Inmite, dnes působí na netradiční pozici Chief Happiness Officer. Šťastní programátoři pak vesele programují pro ČT i banky.

Trh mobilních aplikací se v Česku přehoupl přes fázi nadšení i fázi zklamání až k dospělosti. Klíčovými hráči jsou také mobilní vývojáři z Inmite s Michalem Šrajerem na zajímavé pozici Chief Happiness Officer.

Klepněte pro větší obrázek 
Michal Šrajer (@srakyi, Google+) pochází z Opavy, od dob studia informatiky na Karlově Univerzitě žije v Praze. V roce 2008 spoluzaložil firmu Inmite, která vyvíjí mobilní aplikace třeba pro ČT nebo některé banky.

<Chief Happiness Officer>

Už když jsme Inmite rozjížděli, říkali jsme si, že to „budeme dělat lépe a radostněji“, ale naplnit tuhle představu konkrétním obsahem se podařilo až s postupem času. Roli CHO jsem hledal už od samotného začátku, ale až zhruba v posledním roce se mi daří na firemní štěstí opravdu specializovat.

A co přesně si pod tím představit? V mém případě to na jedné straně znamená zkoumání poznatků z pozitivní psychologie a na druhé straně to jsou postupné krůčky k jejich implementaci a posunování toho, co je ve firemním prostředí možné. Snažím se hledat a navrhovat postupy, které nám umožňují budovat firmu složenou ze svobodných a zodpovědných lidí.

Není to ale vůbec jednoduché – každý jsme trochu jiný a tak samozřejmě nejde stanovit procesy, které nás všechny hromadně ke štěstí v práci dovedou.

<HR>

Můj monolog o filozofickém přesahu role CHO často skončí na druhé straně otázkou „takže ty vlastně děláš HR?“ Ano, „HR“ je součástí toho co dělám, ale pro mne to znamená „Human Relations“. Nemám rád, když se lidem říká zdroje.

V Inmite mají čas i na legrácky – třeba na vánoční aplikaci Blikocinkofón

<svoboda v práci × byznys>

To je v našem „inner circle“ (nemáme pyramidu, kde šéfové jsou ti nahoře) často diskutované téma. Během četných pokusů jsme už ověřili, že svobodný přístup zdaleka není ten nejvíc efektivní, a tak se snažíme balancovat obě složky, které podle nás tvoří zdravou firmu. Já sám mám často extrémní názory hodně vyhraněné právě směrem ke svobodě, ale zpětně vždycky ocením, že mě kolegové vyvažují. A tak svobodu rozvíjíme raději menšími krůčky, než nějakými velkými reformami.

Svoboda v práci pro nás není cíl, ale spíš cesta, kterou jsme se rozhodli jít.
 

<Apple × Android>

Android je mi už od samého začátku hodně sympatický kvůli otevřenosti. Nejednou (hlavně v počátcích Androidu) jsme využili možnosti nahlédnout přímo do zdrojáků a poučit se nebo zjistit, jak věci fungují. Sám používám Android k plné spokojenosti.

Na druhou stranu ale rozumím i světu Apple a na svůj MacBook nedám dopustit – téměř dokonalý design a skloubení produktů po všech stránkách až do nejmenších detailů by se bohužel v otevřeném světě tak rychle podařit určitě nemohlo.

Myslím si, že obě cesty jsou správné, jen vede každá trochu jiným směrem. A je moc dobře, že dnes máme silné zástupce na obou stranách.

<ČT v mobilu>

Aplikace ČT24 byla naše první iPhone aplikace a taky jedna z prvních větších českých iPhone aplikací vůbec. Už je to pěkných pár let, kdy s ČT a jejich aplikacemi žijeme a rosteme. Málokdo by čekal, že právě Česká televize bude tak progresivní, ale vždy je to o lidech a v ČT jsou na svých místech ti praví. Dnes už jde o celou skupinu aplikací napříč mobilními platformami (ne všechny jsme dělali my), které se dohromady blíží k milionu stažení.

Klepněte pro větší obrázek
Inmite má prsty také v aplikacích pro Českou televizi jak pro iOS, tak pro Android

Největší výzvou dnes často je vysvětlit některým uživatelům, že ČT samotná má i jiné aktivity než jen mobilní aplikace. Rozvoj aplikací je často o hledání rozumných kompromisů, přestože máme všichni hromady nápadů, co by se ještě dalo zlepšit.

<trh mobilních aplikací>

Roste obrovským tempem. Internet už není „to na stole“, ale „to v ruce“. Tenhle trend bude čím dál silnější.

Ještě před pár lety jsme museli zákazníkům často vysvětlovat, co to vlastně ty smartphone aplikace jsou a k čemu by mohly sloužit. Pak jsme se přehoupli přes období, kdy mnozí chtěli aplikaci skoro jen proto, že vypadá dobře vlastní aplikaci mít. A teď už konečně startuje období, kdy firmy hledají za chytrými telefony mnohem víc než jen marketingový nástroj – telefony se stávají nástroji, které generují byznys, nebo byznys pomáhají řídit. A jejich role tak dál roste. Velkým firmám, které už prozřely, pomáháme budovat mobilní strategie a pomáháme jim připravit se na svět mobilů, který rychle přichází.

Klepněte pro větší obrázek
Inmite se neomezuje pouze na Android a iOS

<dítě>

To zdaleka nejlepší co jsem pomohl vytvořit.

Díky naší malé se mi daří zlepšovat time management, protože mám opravdu velkou motivaci zaměřit se při práci na to vážně důležité. Mám víc pohybu, protože moc rád kroužím s kočárkem. A snažím se od toho človíčka, který se ještě nenechal semlít systémem a svázat pravidly, znova naučit svobodu a opravdovou radost ze světa a jeho objevování.

<úspěch>

Úspěch pro mne, je žít plnohodnotný a šťastný život. Je to věc, kterou se teprve pomalu učím – snažím se hledat činnosti, které mě naplňují a dávají mi smysl a co nejvíc být s lidmi, se kterými si rozumím.

Jsem hluboce přesvědčený o tom, že úspěch není vydělat hodně peněz, koupit si veliký barák a mít v něm zlaté kliky. Mnohdy to je přesně naopak… víc peněz přináší jen víc starostí a nutkání vydělat ještě trochu. Neříkám, že peníze nejsou v dnešním světě k životu potřeba, ale to, že z nich neplyne udržitelný pocit štěstí.

Myslím, že život je moc krátký na to, abychom jej strávili v práci, která nás štve, a kde se jen těšíme, „až bude večer/víkend/dovolená, konečně začnu žít“, nebo „ještě pár let, pak vydělám dost peněz a začnu si užívat života“. Blbost. Je potřeba žít už teď a tady.

Diskuze (2) Další článek: LG ukáže na veletrhu CES výkonný tablet s Windows 8

Témata článku: , , , Apple iPhone 4GB, Mobilní vývojář, Nen, Tim Management, Michal Šrajer, Sto, Blbost, Česká televize, Mobilní vývoj, Dovolená, Nejmenší detail, Rozumný kompromis, Psychologie, Firemní prostředí, Marketingový nástroj, Mic, Svobodný přístup