Microsoft se dohodl s TomTomem, válka o Linux se nekoná

Společnosti Microsoft a TomTom se zřejmě zalekly vzájemných soudních sporů kolem softwarových patentů a raději se mimosoudně dohodly. TomTom zaplatí Microsoftu blíže neurčenou částku za pětiletou licenci osmi patentů, které ve svých výrobcích porušil. Microsoft současně dostane možnost zdarma využívat čtyři patentované technologie, kterými na oplátku porušil práva TomTomu.

Kromě toho TomTom musí do dvou let provést ve svých navigacích určité změny, které se dotýkají patentů souvisejících se správou souborů: s jejich pojmenováním, organizací a ukládáním.

Tolik k aktuálním událostem, nyní se vraťme do nedávné historie.

Ne proti TomTomu, ale proti Linuxu

Dlouhodobé spory týkající se patentů začal jako první řešit Microsoft. V únoru podal na nizozemského výrobce žalobu, neboť se s TomTomem údajně nedalo jinak dohodnout. Microsoft poukázal na osm patentů, které TomTom podle něj porušil. Pět z nich mělo souvislost s proprietárními systémy TomTomu: s autonavigací, algoritmem pro hledání cesty, uživatelským prostředím, multimediálními zařízeními a s bezdrátovým přístupem k internetu z takových přístrojů.

V tomto případě by asi o moc nešlo, patentové spory výrobce navigací i jiných zařízení doprovázejí celkem často. Většinou se urovnají dohodou, někdy zasáhne soud. Tři patenty, které Microsoft u TomTom napadnul, se ale týkaly souborového systému FAT, konkrétně podpory dlouhých názvů souborů a dalších už velmi detailních věcí.

V čem se tyto tři patentové hádky liší od ostatních? Inu ve skutečnosti, že TomTom jako svůj operační systém používá Linux (další podrobnosti). Přestože se Microsoft dušoval, že svými kroky vůbec nemíří na svět svobodného softwaru, ten se raději uvedl do stavu obecného ohrožení a začal tuto kauzu pozorně sledovat. Týká se totiž přímo linuxového jádra, do něhož TomTom implementoval souborový systém FAT.

Na jedné straně je Linux a licence GNU GPL, na druhé straně softwarový patent Microsoftu, a tyto dvě právní formy se navzájem odpuzují. Kdyby TomTom přijal argumentaci Microsoftu a zaplatil mu za licenční práva na FAT, porušil by tím zároveň licenci GNU GPLv2. Podle jejího článku 7, který se zabývá patentovými spory, by TomTom přišel o možnost distribuovat linuxové jádro – jinými slovy prodávat své navigace. Už bylo proto blízko ke spekulaci, že cílem Microsoftu je donutit TomTom, aby přešel na jeho navigační platformu Windows Mobile.

Aby koza zůstala celá

TomTom se ocitl v pasti. Trochu vzduchu získal podáním vlastní žaloby proti Microsoftu. Opět se týkala porušení patentů, tentokrát ale v opačném směru – Microsoft měl v digitálním atlasu Streets and Trips porušit softwarové patenty TomTomu.

Jak už to ale v byznysu bývá, často je výhodnější vzájemně se dohodnout, než nechat vydělat právníky. Microsoft proto v pondělí prohlásil, že dohody bylo dosaženo. Vyřešen byl i problém s licencí GNU GPLv2, kdy TomTom nemohl jednoduše – tak jako u pěti ostatních patentů – koupit od Microsoftu licenci. Dostal proto od Microsoftu dva roky na odstranění sporných patentovaných technologií souvisejících se systémem FAT.

Co tyto úpravy mohou znamenat pro uživatele navigací? Pravděpodobně už nebude tak snadné připojit přístroj k počítači, kde se dnes hned ukáže jako další disková jednotka. Správa navigací TomTom může být soustředěna výhradně do programu TomTom Home, který s přístroji bude komunikovat vlastní cestou. Případně by se obsah paměti a paměťové karty mohl uživateli zpřístupnit ze správce souborů po instalaci nějakého ovladače. Bude nutné také vyřešit, co s paměťovými kartami, na které by se už nedalo jednoduše z počítače (třeba prostřednictvím čtečky) nahrát data. Za dva roky ale třeba budou kapacity vnitřních pamětí zařízení tak vysoké, že žádná externí paměťová karta už nebude potřeba.

Diskuze (24) Další článek: Balíček Vodafone Extra v limitované edici bez povinného desátku

Témata článku: Microsoft, , , , , Tom, Softwarový patent, Souborový systém, Micro, Mic, Bezdrátový přístup, Linuxové jádro