Nahlédli jsme do zázemí virtuálního operátora

Jak vlastně funguje virtuální operátor? Podobně jako ten klasický. Jen je všechno mnohem menší, včetně provozu, počtu zaměstnanců i zákazníků.

Definice virtuálního operátora je jednoduchá. Jedná se o subjekt, který využívá existující sítě klasického operátora a v ní poskytuje vlastní nabídku mobilních služeb. V současnosti na českém trhu funguje nebo se k zahájení provozu připravuje zhruba dvacítka virtuálních operátorů. Jak ale vlastně takový virtuál funguje? Je to běžná firma jako každá jiná, nebo je virtuální prakticky všechno a k obsloužení provozu stačí pár lidí?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sídlo společnosti Maxprogres provozující operátora 99mobile leží na okraji Brna v rekonstruovaných prostorách

To hodně záleží na tom, jestli je firma skutečným virtuálním operátorem (tzv. MVNO), anebo jen přeprodává služby velkého operátora, případně jiného virtuála (tzv. Brand Reseller). V druhém případě opravdu stačí, aby se projektu věnovalo jen několik lidí. My jsme ale navštívili pobočku jednoho z řádných virtuálů, operátora 99mobile. Provozovatelem je brněnská společnost Maxprogres, která v telekomunikacích podniká už více než 15 let. Dosud se ale soustřeďovala na infrastrukturu, hosting a poskytování pevného připojení. Služby mobilního operátora jsou pro ni tak trochu krokem na neprobádané území.

Klepněte pro větší obrázek
S fungováním i cíli operátora 99mobile seznámil novináře ředitel společnosti Maxprogres Jiří Suchánek

99mobile je operátorem, který působí v mobilní síti T-Mobile a do této sítě se napojuje přes společnost GTS Czech. To je mezičlánek (tzv. MVNE), který v podstatě zpřístupňuje síť velkého operátora menším subjektům a z této činnosti si poté bere určitou část provize. Její výše je součástí obchodního tajemství a pro různé subjekty může být různá. Zásadní výhodou pro menší firmy pak je, že MVNE dokáže svou infrastrukturou zajistit prakticky celý provoz a virtuál se může soustředit na činnosti kolem zákaznické báze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obchodní oddělení a centrum, kde se vyřizují zákaznické požadavky

To ale není případ 99mobile, který má díky dlouholetému působení v oblasti slaboproudu a optiky z velké části vlastní infrastrukturu a tu od GTS Czech využívá prakticky jako zálohu. Takové řešení samozřejmě představuje výhodu v případě různých poruch a výpadků. Operátor 99mobile by byl dokonce technicky schopen přímého napojení na T-Mobile bez účasti MVNE, ale firma z obchodních důvodů a kvůli synergiím s dalšími svými aktivitami zvolila způsob přes „zpřístupňovatele“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dohledové centrum: na čtyřech velkých obrazovkách pracovníci monitorují provoz v síti

Na webu i v kamenné pobočce

Centrála operátora 99mobile se nachází na okraji Brna v areálu mateřské firmy Maxprogres. Operátor zde sídlí v nově zrekonstruované budově a poskytuje zázemí zhruba 80 zaměstnancům. Ti se starají o zajištění služeb, servis a dohled nad technologiemi, sestavují obchodní model nabídky, řeší marketing a samozřejmě plní i zákaznické požadavky. Část činností zákaznické péče operátor outsourcuje ve specializovaném call centru v Hradci Králové. Operátor provozuje vlastní datovou i hlasovou bránu, má svůj fakturační i logistický systém, to vše na vlastních serverech a ICT technologiích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Technologické centrum operátora zabírá celé přízemí jedné budovy. Dohromady jsou tu v klimatizovaném prostředí instalovány síťové technologie pro pevné internetové připojení i pro mobilní služby

V obchodním modelu má 99mobile možnost dalšího přeprodávání svých služeb prostřednictvím tzv. brand resellerů. To jsou obchodní partneři, pro které je 99mobile dalším z mezičlánků na trase MNO-MVNE-MVNO (tedy T-Mobile – GTS Czech – Maxprogres). Takovým přeprodejcem je Komutel, který má na základě smlouvy s Maxprogresem možnost vytvořit vlastní nabídku tarifů s vlastním účtováním a s tím, že může kromě části infrastruktury virtuála využít i jeho systémů pro spravování zákaznické databáze atd. Z toho vyplývá, že každá firma nabízející mobilní služby nemusí být virtuálem v pravém slova smyslu, může jít právě o přeprodejce, tedy brand resellera.

Klepněte pro větší obrázek
99mobile je jedním z prvních virtuálů, který otevřel vlastní kamennou pobočku – nachází se přímo v sídle společnosti

99mobile je jedním z prvních virtuálních operátorů, který pro zákazníky připravil i „kamenné“ zákaznické centrum. To se nachází přímo v areálu centrály společnosti v brněnské městské části Bohunice. Mimo to operátor spouští síť kontaktních míst po celé republice. Zde bude možné objednávat služby a získat SIM kartu. V průběhu prázdnin vzniknou tato kontaktní místa např. v Praze, Brně, Hradci Králové, Ostravě a Plzni. Jinak ale podobně jako pro většinu virtuálních operátorů zůstávají stěžejním prodejním kanálem webové stránky a infolinka. Aktuálně eviduje 99mobile zhruba tisícovku zákazníků, příští rok by chtěl toto číslo padesátkrát navýšit.

Diskuze (15) Další článek: Vychází aktualizovaný Android 4.2.2 pro Sony Xperia Z

Témata článku: , , Brněnská společnost, Maxprogres, Virtuální operátor, Operátor, Dvacítka, Zázemí, Vir, Virtuální operát, Kamenná prodejna