Nokia přišla o letité prvenství v počtu prodaných obyčejných i chytrých telefonů v západní Evropě. Na trůnu ji vystřídal Samsung a Apple.
Podle analytické společnosti IDC Nokia ztratila vedoucí postavení na trzích v západní Evropě. Samsung v prvním čtvrtletí letošního roku předehnal tradičního finského výrobce o 1,4 procenta v počtu prodaných telefonů. Stalo se tak vůbec poprvé v historii. Samsung tak pomalu naplňuje své cíle, ještě před dvěma lety deklaroval, že v roce 2014 by se rád stal celosvětovou jedničkou mezi výrobci mobilních telefonů.
Korejský výrobce Samsung se tedy umístil na prvním místě s podílem 29,3 procenta a počtem 13,2 milionu prodaných kusů, což představuje pětiprocentní meziroční nárůst. V těsném závěsu za ním se umístila Nokia s podílem 27,9 procenta a s počtem 12,6 milionu prodaných mobilních telefonů. Tyto hodnoty znamenají pokles o 10 procent ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2010. Podle analytiků se Samsungu povedl husarský kousek, značka Nokia je totiž v Evropanech v souvislosti s mobily silně zakořeněna. Samsung však rychleji zareagoval na poptávku po levných dotykových telefonech a Nokii předstihl.
Tabulka 1: Prodeje mobilních telefonů v západní Evropě v 1. čtvrtletí 2011 (v milionech kusů)
Výrobce | 1Q 2011 počet ks | 1Q 2011 podíl na trhu | 1Q 2010 počet ks | 1Q 2010 podíl na trhu | změna |
1. Samsung | 13,2 | 29,3 % | 12,5 | 29,1 % | 5% |
2. Nokia | 12,6 | 27,9 % | 14 | 32,7 % | -10% |
3. Apple | 4,4 | 9,8 % | 3 | 6,9 % | 49% |
4. RIM | 3,5 | 7,8 % | 2,4 | 5,5 % | 48% |
5. HTC | 3,5 | 7,8 % | 0,9 | 2,2 % | 271% |
6. Ostatní | 7,8 | 17,4 % | 10,1 | 23,6 % | -22% |
Celkem | 45 | 100 % | 42,9 | 100 % | 5% |
Jeden smartphone vládne všem
Po zhlédnutí statistik prodeje smartphonů zjistíme, že ani v tomto segmentu si Nokia neudržela své výsadní postavení. Na první místo se dostal Apple se svým jediným modelem iPhone. Apple meziročně zvýšil prodeje o 48,9 procenta, počet prodaných kusů se tedy zastavil na hodnotě 4,4 milionů prodaných iPhonů. Tato čísla mu zajistily 20,8% podíl na trhu. Až na druhém místě se umístila Nokia s podílem 19,6 % a počtem 4,2 milionu prodaných smartphonů. Výrobce zaznamenal patnáctiprocentní propad v podílu oproti prvnímu čtvrtletí 2010.
Společnosti HTC a RIM skončily v statistikách se shodným podílem 16,5 procenta a stejným počtem 3,5 milionu prodaných smartphonů. V případě RIM to znamenalo 48 procent meziročního nárůstu, zatímco HTC se podařilo zvýšit podíl v prodeji až o 271% oproti minulému roku. Za nimi následuje korejský Samsung s podílem 12,1 procenta a 2,6 miliony prodaných zařízení. Tato čísla mu zajistily vysoký 761procentní nárůst podílu.
Tabulka 2: Prodeje smartphonů v západní Evropě v 1. čtvrtletí 2011 (v milionech kusů)
Výrobce | 1Q 2011 počet ks | 1Q 2011 podíl na trhu | 1Q 2010 počet ks | 1Q 2010 podíl na trhu | změna |
1. Apple | 4,4 | 20,80% | 3 | 24,60% | 49% |
2. Nokia | 4,2 | 19,60% | 4,9 | 40,60% | -15% |
3. RIM | 3,5 | 16,50% | 2,4 | 19,60% | 48% |
4. HTC | 3,5 | 16,50% | 0,9 | 7,80% | 271% |
5. Samsung | 2,6 | 12,10% | 0,3 | 2,50% | 744% |
6. Ostatní | 3 | 14,50% | 0,6 | 4,90% | 414% |
Celkem | 21,2 | 100% | 12,1 | 100% | 76% |
Celkově se v západní Evropě prodalo v prvním čtvrtletí 45,2 milionu mobilních telefonů, což je o 5 procent více než v loňském roce. Chytrým telefonům zde patří už téměř poloviční podíl na trhu, konkrétně 47 procent. Pro srovnání, v České republice je smartphone každý čtvrtý nově zakoupený telefon. Podíl chytrých telefonů je tedy u nás proti západní Evropě zhruba poloviční.