O2 mění podmínky, můžete zrušit smlouvu bez sankce

Upsali jste se? Můžete elegantně vybruslit. Změny se chystají i u T-Mobile a Vodafone, zeptali jsme se proto za vás, zda se můžete vydat na led...

Paušální zákazníci O2 nechť si dobře prohlédnou (před)poslední fakturu. Pravděpodobně už ji máte i přes různá účtovací období. Operátor totiž mění v únoru podmínky a férově zákazníkům dává na výběr: zůstaňte nebo běžte, pokud nesouhlasíte. Oním běžte je samozřejmě myšlena výpověď smlouvy bez sankce, což může přijít vhod.

Upozornění

Stejný nadpis najdete na první straně faktury. Zní následovně: „Vážený zákazníku, s účinností od 8. 2. 2014 dochází v souvislosti s novelou zákona o elektronických komunikacích a novým občanským zákoníkem ke změně našich Všeobecných podmínek. Zároveň dochází ke změně výpovědní lhůty z původních až 8 týdnů na 6 týdnů a k dalším změnám. Informace o nich najdete v Rozpisu vyúčtování služeb u telefonních čísel, kterých se změna týká. V případě nesouhlasu se změnami lze službu zrušit bez sankcí do 8. 2. 2014. Nové znění Všeobecných podmínek bude od 8. 1. 2014 k dispozici na www.o2.cz/dokumenty.“

Pokud byste se pro výpověď skutečně rozhodli, musíte tak učinit do 8. února, jak je uvedeno výše. Zvolit můžete výpověď po telefonu (na zelené lince 800 330 076 ve všední dny od 8 do 20 hodin) nebo na prodejně (pokud preferujete osobní kontakt). Přehledný a srozumitelný postup přestupu ke konkurenci či úplnému zrušení čísla najdete na webu operátora.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Návod na zrušení služeb pro svávajícího zákazníka (obr.: o2.cz) • vyrozumění o změně podmínek na vyúčtování (obr.: vlastní faktura)

Než se budeme věnovat zákazníkům T-Mobilu a Vodafonu, zastavme se ještě u aktuální kauzy změny tarifů na Free. Jak jsme psali nedávno, operátor své zákazníky pro jejich dobro začal na nové tarify převádět, což je pro ně rovněž příležitost odejít, pokud se změnou nesouhlasí.

Změna podmínek kvůli které umožňuje O2 zákazníkům odejít vyplývá ze zákona, například T-Mobile už oznámil, že u něj se podmínky mění 26. ledna 2014. O změně podmínek informuje i na faktuře:

Klepněte pro větší obrázek
O změně podmínek a schránce T-Box se zákazník z faktury dozví, nic o možném ukončení smlouvy ale T-Mobile neříká (obr.: vlastní faktura)

Otázkou tedy zůstává možnost výpovědi u zákazníků T-Mobilu a Vodafonu. Faktem je, že obecně vzato jde o změny vynucené zákonem a navíc k lepšímu (viz soubor opatření tzv. husákova biče na operátory), což není důvod k výpovědi smlouvy. O2 ve svém upozornění ale uvádí, že „dochází ke změně výpovědní lhůty z původních až 8 týdnů na 6 týdnů a k dalším změnám“, což může ukrývat právě ty důvody, proč lze smlouvu beztrestně vypovědět (všimněte si slovíčka "až" a ono neurčité "dalším změnám").

T-Mobile říká: „Ne“. Vodafone asi také.

T-Mobilu a Vodafonu jsme se pro jistotu zeptali, zda změny podmínek umožňují zákazníkům beztrestnou výpověď a tady jsou odpovědi. Prvně T-Mobile:

Našim zákazníkům z důvodu změny Všeobecných podmínek neumožňujeme vypovědět Účastnickou smlouvu bez sankce, protože námi provedené úpravy Všeobecných podmínek nepředstavují zhoršení podmínek zákazníků. Naopak v některých ohledech jde o zlepšení podmínek zákazníků a z valné většiny o pouhou implementaci nového právního rámce (zejména tzv. Husákovy novely zákona o elektronických komunikací), tedy o změnu podmínek plynoucí ze zákona.“

A teď poněkud zamlžený Vodafone:

Novela Zákona o elektronických komunikacích nabyla účinnosti již 8. 8. 2013 s tím, že operátoři mají pouze 6 měsíců na úpravu svých stávajících procesů, systémů a hlavně smluvní dokumentace tak, aby smlouvy obsahovaly výši úhrady v případě předčasného ukončení smlouvy výpovědí. Nově je upravena maximální výše této úhrady a nově je také potřeba do smluv na dobu určitou přidat možnost vypovědět takovou smlouvu předčasně. V současnosti naše smlouvy na dobu určitou neumožňují výpověď, jelikož se jedná o smlouvy na dobu určitou a jelikož možnost výpovědi nebyla ve smlouvách sjednána. Smlouvy končí buď uplynutím sjednané doby, nebo dohodou.“

Vodafone má povinnost do 6 měsíců od účinnosti novely změnit své smlouvy tak, aby výpověď umožňovaly. Stejně tak musíme do smluv nově vložit výši úhrady v případě podání výpovědi (což dříve nebylo nutné s ohledem na skutečnost, že smlouvy na dobu určitou výpověď vůbec neumožňovaly). Vodafone již od srpna 2013 usilovně pracuje na změně svých systémů tak, aby novelu Zákona o elektronických komunikacích ve svých procesech a smlouvách zohlednil v souladu se zákonem ve stanovené lhůtě 6 měsíců. O změně smluvních podmínek budeme zákazníky samozřejmě včas informovat.“

Odpověď Vodafonu si s největší pravděpodobností lze převést na prosté ne, jelikož i Vodafone mění podmínky tak, jak vyžaduje zákon a ten je pro spotřebitele příznivější.

Diskuze (126) Další článek: Michael Bay pohořel při vystoupení na tiskovce Samsungu [CES]

Témata článku: , , , , Předčasné ukončení, Účtovací období, Přidat možnost, Občanský zákoník, Maximální výše, Sankce