Operátoři se vysmívají ČTÚ, ignorují jeho požadavky

ČTÚ konstatoval, že operátoři zneužívají smlouvy ve svůj prospěch. Požadoval nápravu, lhůta ale uplynula a operátoři dělají jen dlouhý nos.

Tuzemský regulátor se kriticky vyjádřil ke smlouvám a smluvním podmínkám mobilních operátorů. Úřad, jehož zákonnou povinností je bdít nad ochranou spotřebitele, totiž už v únoru letošního roku dokončil analýzu (zatím neveřejnou), ze které vyplývají následující skutečnosti: smlouvy jsou nepřehledné, nesrozumitelné a jejich rozsah a komplikovanost jsou v přímém protikladu s tím, jak jsou smlouvy fakticky uzavírány – častokrát mimo prodejnu nebo pouze elektronicky.

 
„ČTÚ: Zákazník někdy vůbec netuší, k čemu se zavazuje.“
 

Na sklonku svého funkčního období si na neduhy smluv postěžoval i šéf ČTÚ Pavel Dvořák: „Ve smlouvách jsme zjistili celou řadu problematických ustanovení. Smluvní dokumentace je zbytečně rozsáhlá, obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem. V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace.“

Šibalství na hraně zákona

ČTÚ dále zjistil, že si operátoři příliš nelámou hlavu se zákonem a například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb neuvádějí. Úřad operátorům ještě vytýká, že spolu s podpisem smlouvy dává zákazník „paušální“ souhlas s celou řadou dalších věcí. Operátoři pak mohou například kopírovat doklady, zpracovávat osobní údaje nad rámec uložený zákonem, aktivovat další přímo nevyžádané služby nebo automaticky prodlužovat smlouvu.

Do budoucna by se to mělo změnit a zákazník by měl jasně vědět, co podepisuje, jaké služby si objednal a měl by mít možnost říct na vybrané atributy smlouvy své jednoznačné ano/ne. Dnes to tak bohužel nechodí a ČTÚ (předseda Dvořák) by si měl víc sypat popel na hlavu, jelikož v minulosti křivdy na zákazních bagatelizoval.

Velmi zajímavá je pak toto pasáž tiskové zprávy: „Mobilní operátoři znají výsledky analýzy už od února, avšak smluvní podmínky v požadovaném rozsahu a ve stanoveném termínu neupravili a změny pouze deklarovali. ČTÚ proto bude dále postupovat v souladu se zákonem o elektronických komunikacích, povinnost provést požadované změny uloží operátorům ve správních řízeních.“

Klepněte pro větší obrázek
Pozorný čtenář si v březnové monitorovací zprávě (str. 12) všimne krátkého odstavce o tom, že nějaká právnická osoba dostala pokutu „2 mega“

Jinak řečeno, ČTÚ poslal operátorům požadavky, co mají ve smlouvách změnit a dal jim lhůtu na provedení změn. Ti ale na úřad udělali dlouhý nos a požadavkům se vysmáli. ČTÚ tedy v souladu se zákonem zahájí s operátory správní řízení, které se může táhnout měsíce. Na jeho konci sice úřad pravděpodobně dosáhne nápravy a každý z operátorů dostane pokutu v řádu jednotek milionů korun.

Zisky v ČR: 1 000 000 Kč/1 hodina/operátor

V monitorovací zprávě za březen se dozvídáme, že jednu takovou pokutu úřad udělil, konkrétně ve výši dvou miliónů korun. Platební výměr směřoval pravděpodobně do Telefóniky a v odůvodnění stálo, že pokuta se uděluje za nucenou změnu Go tarifů. To ale nevíme jistě, jelikož ČTÚ označuje pokutovaný subjekt jen jako "právnickou osobu".

Rozhodující je ovšem výše pokuty, která byla (ať už kterémukoli z trojice síťových operátorů) ve správním řízení uložena. Dva miliony jsou pro takové giganty s obratem v desítkách miliard ročně pouhá kapka v moři. Řekněme, že čistý zisk takové „právnické osoby“ je deset miliard za rok. To je 27 milionů za den, nebo také více než milión korun za hodinu.

Už víte, proč se operátoři požadavkům ČTÚ a správním řízením smějí? A proč si se zákazníky dělají, co chtějí? Protože případné sankce jsou pro ně zanedbatelné, že ony řekněme nekalé praktiky se vyplatí víc, než směšná několikamilionová pokuta.


Aktualizováno v pátek v 11:20
ČTÚ nám právě potvrdil, že ve výše uvedeném případě se opravdu jednalo o společnost Telefónica a změny podmínek týkajících se ceny a účtování hovoru pro předplacené karty. Společnost se odvolala, ale i soud II. instance rozsudek potvrdil. Telefónica již pokutu zaplatila.

Diskuze (52) Další článek: Leap Motion: ovládání gesty začíná dávat smysl

Témata článku: , , , , Desítka miliard, Pozorný čtenář, Právnická osoba, Rozsudek, Skutečný stav