Pozor na konec smlouvy, tarif vám může podražit

Od „revoluce“ to máme něco přes dva roky a možná vám teď končí smlouva. Pokud ji neprodloužíte, tarif se vám zdraží zhruba o 150 Kč měsíčně.

Operátoři, jejich tarify a smlouvy... Tohle je jako s večerníčkem, kdo tvrdí, že se na něho nikdy nedíval, sleduje ho doteď. Převedeno do „operátorské“ roviny, kdo říká, že se nikdy nespálil nebo vždy vše proběhlo hladce podle jeho představ, namlouvá si něco, co nejspíš nebude pravda. Letití mobilmaniaci by jistě mohli vyprávět. Každopádně, od „flatové revoluce“ máme něco málo přes dva roky a to znamená, že vám možná brzy bude končit smlouva na dobu určitou.

V praxi to může znamenat jen dvě věci – buď máte ve smlouvě ošetřeno, že se vám automaticky prodlouží, pokud včas neřeknete jinak, nebo se vám tarif překlopí do verze bez závazku. Ta je ale dražší. Zhruba o 150 Kč měsíčně.

Takže pokud máte inkaso či nevěnujete pozornost fakturám, které snadno zapadnou v desítkách příchozích mailů, či na zahraniční dovolené, pak se vám může stát, že budete i několik měsíců platit více, než byste chtěli. Minimálně jeden a ještě vás to bude zbytečně stát nervy.

Nedělám to příliš často, ale v této chvíli je potřeba se operátorů zastat v jedné věci – v tom, že konec smlouvy si zákazník musí ohlídat. Nebo si říct, že ji chce prodloužit, aby se o nic nemusel starat. Na druhou stranu, operátoři toto v minulosti vyloženě zneužívali. Fígle jak zajistit, aby se smlouva prodlužovala sama nebo aby se zákazník ztratil v nesrozumitelné smlouvě, malých písmenkách, záplavě informačních SMS, atd. dovedli operátoři k dokonalosti a mnohým zákazníkům tak nezbylo, než zůstat proti svojí vůli, nebo zaplatit pokutu.

O konci smlouvy vás operátor musí informovat

Byla to ostatně jedna z věcí, kterou řešila tzv. Husákova novela a naštěstí se jí nedotkla loňská částečná negace, kterou si operátoři vylobbovali. I dnes tak platí, že operátor musí zákazníka nejdříve tři a nejpozději jeden měsíc před datem prodloužení informovat o možnosti a způsobu jak smlouvu ukončit, a to takovou cestou, jakou si zákazník zvolil pro zasílání vyúčtování. Říká to Zákon o elektronických komunikacích, konkrétně § 63, odst. 10.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud vám končí smlouva a budete mít štěstí, můžete dostat lepší nabídku, než je plná ceníková cena (obr.: forum.mobilmania.cz)

Tak či onak, nebuďte apatičtí a nenechávejte vše na operátorovi. Pokud si nejste jisti, jak to se smlouvou máte, respektive kdy vám končí, podívejte se do internetové samoobsluhy nebo třeba zajděte na prodejnu operátora. Je dost možné, že vám smlouva bude končit nyní, tak se můžete porozhlédnout po lepší nabídce. Ostatně operátoři se nyní předhánějí v tom, kdo zákazníkům konkurence naslibuje víc, tak si můžete nechat udělat nabídku.

Pokud máte dobrou historii a účty uhrazené, třeba vám něco nabídne stávající operátor. A pokud ne, existují i další alternativy. Poradit se také můžete na našem diskuzním fóru.

Diskuze (7) Další článek: Výrobci a Google chystají největší záplatu pro Android v dějinách

Témata článku: , , , , , , Inkaso, Pozor, Dobrý den, Fígl, Příchozí mail, Mnohý zákazník, Konec, Ceníková cena, Apa, Tarif