Přebarvená SIM nebo skutečný virtuál? Záleží na tom

Jste rádi za existenci virtuálních operátorů? Zkazí vám radost, že 80 % trhu ovládá T-Mobile, O2 a Vodafone? Není pokles cen jen dočasný?

Po dlouhých letech vysokých cen a absence virtuálních operátorů se tuzemský trh loni otřásl v základech. Ceny klesly a virtuálů máme okolo padesáti (MVNO). Mohli bychom být spokojeni, protože to vypadá, že konečně máme, co jsme chtěli, ale je třeba vést v patrnosti jednu zásadní skutečnost – není virtuál jako virtuál... A i když přinášejí pokles cen, záleží na tom, zda je virtuál opravdový nebo se tak jen tváří.

Ti největší virtuálové (Mobil.cz, BleskMobil, Tesco Mobile a další) sice přichází s nižší cenou, ale jde o projekty až příliš úzce spojené s některým ze síťových operátorů (MNO), nad kterými ještě nedávno visela hrozba regulace od Českého telekomunikačního úřadu. Nechal se ČTÚ současnými virtuály a „virtuály“ ukolébat, nebo se tahle záležitost bude ještě řešit? Vyjádření úřadu následuje:

„Úřad vyhodnocuje úroveň soutěže na trhu podle nejrůznějších kritérií a stav velkoobchodního trhu je důležitým kritériem. Absence tohoto trhu byla ostatně jedním z důvodů, proč ČTÚ vůbec relevantní trh č. 8 otevřel k možné regulaci.

Vznik více než padesáti různorodých MVNO je pro trh podstatná událost (stejně jako například plánované sdílení sítí, výsledek aukce a spojování některých hráčů na trhu), kterou je nutné řádně vyhodnotit a dále ověřit, jak je velkoobchodní trh do budoucna životaschopný a jak přispívá k celkové úrovni konkurence.“

 

Označit brand resellera za přebarvenou předplacenku je nadsazené, ale jen mírně.

 

Jmenovaní virtuálové totiž prakticky virtuálové nejsou, respektive jsou jejich nejnižším stupněm. Jde o přeprodejce služeb (tzv. brand reseller) nebo je to podnik spoluvlastněný síťovým operátorem (případ Tesco Mobile a Telefóniky) apod. Brand reselleři mají marži od síťových operátorů za to, že jejich služby využívají koncoví zákazníci. Tito přeprodejci mají na starost jen prodej, marketing a značku. Více už napoví grafika níže:

Klepněte pro větší obrázek
Není virtuál jako virtuál, setkat se můžeme se čtyřmi typy subjektů (obr.: Telefónica)

Extrémním případem těchto „nevirtuálů“ jsou projekty Gorila (Telefónica), Kaktus (T-Mobile) a Oskarta (Vodafone), které se jako virtuální operátor opravdu jen snaží tvářit, ale celé projekty jsou kompletně v režii síťových operátorů. Problém vidím v tom, že nabídka těchto projektů je opravdu lákavá (viz mobilní internet u Gorily). Proč to celé roky nešlo a najednou to jde? V některých případech jsou podmínky tak zajímavé, že jimi síťoví operátoři podráží i ceny virtuálních operátorů, kteří v jejich sítích působí...

Vyšší stupně MVNO se vyznačují menší mírou závislosti na MNO v jehož síti působí. V pravém slova smyslu je tedy virtuálem jen tzv. komplexní MVNO. Takový virtuál je totiž na MNO zcela nezávislý, má vlastní identifikační síť, fakturační systém, zákaznickou péči a může si svobodně určovat obchodní politiku. Podstatným rozdílem je také to, že obchoduje na svůj účet a je vlastníkem SIM karet. U brand resellerů vlastní SIM mateřský MNO.

Problém nastává v okamžiku, kdy si uvědomíme, že na našem trhu mají tito komplexní virtuálové jen velmi malý podíl. Největší virtuální operátoři vyjmenovaní v úvodu drží odhadem 80 % celého trhu, který na virtuální operátory v ČR připadá. Dle výsledků hospodaření Telefóniky za rok 2013 jen BleskMobil, Tesco Mobil a Mobil od ČEZ pokrývá 60 až 70 % trhu.

Operátoři utekli regulátorovi z lopaty

Jedním z komplexních MVNO na našem trhu je Fayn. Virtuála řídí Jiří Hlavenka, který se pro nás k tomuto tématu vyjádřil:

„Rozlišení mezi MVNO a brand resellery vypadá nedůležitě, ale ve skutečnosti je zásadní. Kvůli oligopolnímu prostředí se ČTÚ chystal síťovým operátorům nařídit velkoobchodní nabídku (hovorově: vpuštění virtuálů), což mělo vést k posílení konkurence. Očividně dobře informovaní operátoři si zřídili brand resellery a zabili tak dvě mouchy jednou ranou – vyluxovali trh a dali zákazníkům pocit změny a fungující konkurence. Opak je ale pravdou, brand reselleři jsou pod kontrolou MNO a konkurenci pro ně nepředstavují. Pokud by se jim podařilo skutečné MVNO zlikvidovat, vsadím se, že se poměry na českém trhu rychle vrátí do starých oligopolních kolejí.“

Tímto článkem nezpochybňujeme, že brand reselleři jsou zcela legitimními subjekty, jen odpovídáme na otázku, kterou jsme si kladli před rokem a půl, když se zrodil BleskMobil. „Záleží na tom, zda je BleskMobil jen přebarvená předplacenka od Telefóniky, když srazila tehdy běžné ceny na polovinu?“ Záleží.

Diskuze (22) Další článek: Nokia a Mobilmania.cz přinášejí zábavu: Díl druhý

Témata článku: , , , , , Malý podíl, Tom, Faktura, Velkoobchodní trh, Vir, Relevantní trh, Podstatný rozdíl, Posílení konkurence, Výsledek aukce, Žal, Pře