Všichni velcí výrobci prodali méně mobilů než loni, tržby zvyšují jen Samsung a LG. Procenta z koláče jim berou Apple a Blackberry.
Vývoj všech pěti výrobců velké pětky se v uplynulém čtvrtletí obrátil naruby a ani jeden výrobce si tentokrát meziročně nepolepšil, pokud jde o počet prodaných telefonů. Nokia se dostala někam na úroveň začátku roku 2007, Sony Ericsson se vrátil do roku 2006 a Motorola ještě mnohem hlouběji. Pouhých 14,7 milionu telefonů za čtvrtletí prodala naposled na začátku roku 2002. Nejlépe jsou na tom oba korejští výrobci Samsung a LG, kteří dopadli podobně jako v prvním čtvrtletí 2008.
Vývoj absolutních počtů prodaných mobilů (v mil. kusů) po čtvrtletích za devět let
Po špatném závěru minulého roku pro mobilní trh přišlo ještě o trochu horší čtvrtletí, což nejlépe charakterizuje následující graf meziročních přírůstků prodaných mobilů celosvětově. Teprve potřetí za posledních 29 kvartálů je tento přírůstek záporný. 245 milionů prodaných mobilů v prvním čtvrtletí znamená oproti 282 milionům ze stejného období minulého roku 13% propad. Rekordní 300milionové hranice se vzdalují a ty tam jsou prognózy o půldruhé miliardě prodaných mobilů za rok 2009. Nakonec možná výrobci budou rádi aspoň za jednu miliardu, které společně poprvé dosáhli v roce 2006.
Vývoj meziročních přírůstků prodaných telefonů za čtvrtletí
Propad největších výrobců ale nemůžeme přičítat pouze ekonomické krizi. Zvyšuje se totiž podíl "ostatních", kde mají důležité slovo Apple a Blackberry. Oba výrobci ze severní Ameriky meziročně přidali více než milion prodaných telefonů a polepšili si o několik desetin procentního bodu. Sedmý Apple má teď na trhu 1,5 %, šesté Blackberry rekordní 3,2 % a dokonce může ohrozit Sony Ericsson, který se po divokém roce 2008 opět vrátil na pátou pozici mezi výrobci. Blackberry nicméně do prvního čtvrtletí roku počítá prosinec, leden a únor a srovnání tedy není úplně přesné.
Podíl výrobců na počtu prodaných telefonů za první čtvrtletí 2009
Nokia
Stabilní dvacetiprocentní růst, který Nokia dodržovala až do poloviny loňského roku, je minulostí a letos poprvé finský výrobce zažil pád o stejné míře. Na to doplatily i tržby a především zisk, který se u mobilních telefonů dostal ze dvou miliard na půl miliardy eur, a celá divize, která zahrnuje také výrobu zařízení pro síťovou infrastrukturu Nokia Siemens, se dostala skoro na nulu. Nokii se příliš nedařilo ani v oblasti chytrých mobilů, kterých za čtvrtletí prodala 13,7 milionu, tedy o 9 % méně než loni. Je to hlavně vina modelů Nseries, kterých se prodalo jen 5 milionů a dotahují se na ně manažerské mobily řady E. Těch se ale přesto prodalo jen o málo víc než samotné Nokie 5800 XpressMusic. Tento největší trumf výrobce uplynulého čtvrtletí si získal 2,6 milionu nových majitelů.
| Q1 2006 | nárůst | Q1 2007 | nárůst | Q1 2008 | nárůst | Q1 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 75,1 | 21% | 91,1 | 27% | 115,5 | -19% | 93,2 |
tržby (v mil. EUR) | 7 813 | 4% | 8 161 | 14% | 9 263 | -33% | 6 173 |
provozní zisk (v mil. EUR) | 1 343 | | 1 322 | | 1 883 | | 547 |
Samsung
Už ani Samsung své prodeje nezvyšuje a prodal stejné množství mobilů jako loni. Udržuje si sice třetinový růst tržeb, na tom však má podíl slábnoucí korejský won. Zisk se zvýšil jen mírně. Samsung každopádně zná recept na zachování prodejů - zaměřuje se na trh, který stále zůstává atraktivní, tedy na Čínu. Konkrétně podporuje rozvoj tamních 3G sítí a šíří tam smartphony a dotykové mobily. Kromě toho rozšiřuje spolupráci s americkými operátory a představil několik telefonů určených speciálně pro USA. Jinde ve světě Samsung bude spoléhat na klíčové modely S8300 Ultra Touch, i8910 HD a na svůj první mobil s Androidem i7500.
| Q1 2006 | nárůst | Q1 2007 | nárůst | Q1 2008 | nárůst | Q1 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 29 | 20% | 34,8 | 33% | 46,3 | -1% | 46 |
tržby (v mld. KRW*) | 4 390 | -3% | 4 280 | 21% | 5 180 | 32% | 6 830 |
provozní zisk (v mld. KRW*) | 460 | | 600 | | 930 | | 940 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,566 EUR
LG
LG je na tom podobně jako Samsung a i jemu se zvýšily tržby, aniž by tomu odpovídalo zvýšení prodejů telefonů. Těch LG prodalo o 7 % méně než loni, ale už od následujícího čtvrtletí si slibuje minimálně 10% růst, který podpoří nově přestavené modely Arena, GC900 Viewty a GD900 Crystal. Podobně jako Samsung i LG v předchozím čtvrtletí držel mimo jiné čínský trh a země Blízkého východu.
| Q1 2006 | nárůst | Q1 2007 | nárůst | Q1 2008 | nárůst | Q1 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 15,6 | 1% | 15,8 | 54% | 24,4 | -7% | 22,6 |
tržby (v mld. KRW*) | 1 998 | 18% | 2 354 | 36% | 3 195 | 23% | 3 916 |
provozní zisk (v mld. KRW*) | -31 | | 110 | | 445 | | 263 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,566 EUR
Motorola
Motorola zřejmě ještě stále má kam padat a v prvním čtvrtletí si pohoršila zhruba o polovinu jak v počtu prodaných mobilů, tak i v tržbách. Ztráta výrobce se opět pohybuje kolem půl miliardy amerických dolarů, přesto se ale oproti závěru loňského roku trochu snížila. Motorola se teď zaměřuje na chytré mobily a komunikátory. Chystá telefony s Windows Mobile i s Androidem a hodně by jich měla pustit do prodeje letos ve čtvrtém čtvrtletí. Model A3100 Surf už prodává, na náš trh se ale zřejmě nedostalo.
| Q1 2006 | nárůst | Q1 2007 | nárůst | Q1 2008 | nárůst | Q1 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 46,1 | -2% | 45,4 | -40% | 27,4 | -46% | 14,7 |
tržby (v mil. USD*) | 6 403 | -15% | 5 412 | -39% | 3 299 | -45% | 1 801 |
provozní zisk (v mil. USD*) | 701 | | -231 | | -418 | | -509 |
* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,756 EUR
Sony Ericsson
Zatím nejdramatičtější propad potkal Sony Ericsson v právě uplynulém čtvrtletí. Počet prodaných mobilů i tržby spadly o třetinu a výrobce ztratil 369 milionů eur. A to ještě snížil výdaje o část ze 300 milionů eur, které plánuje ušetřit do poloviny roku. Nový plán zahrnuje úsporu dalších 400 milionů eur a zrušení 2 000 pracovních míst. Tržní podíl Sony Ericssonu se snížil o dva procentní body a v podobném duchu se má celá nepříliš optimistická tisková zpráva. Její jedinou světlejší částí jsou zmínky o high-endových novinkách, které budou představeny 28. května, a o modelu Idou, který půjde do prodeje ve druhé polovině roku.
| Q1 2006 | nárůst | Q1 2007 | nárůst | Q1 2008 | nárůst | Q1 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 13,3 | 64% | 21,8 | 2% | 22,3 | -35% | 14,5 |
tržby (v mil. EUR) | 1 992 | 47% | 2 925 | -8% | 2 702 | -35% | 1 746 |
provozní zisk (v mil. EUR) | 143 | | 346 | | 181 | | -369 |
Nejveselejší z výrobců mohou tedy i nadále být ti korejští. V absolutních počtech prodaných mobilů se drží na stejné úrovni jako loni, zatímco ostatní padají, a tak v relativních podílech na trhu LG a Samsung rostou nahoru. Samsung už má skoro 19 % a je na půl cesty k Nokii, LG má 9,2 % a uteklo Sony Ericssonu a Motorole.
Vývoj tržních podílů výrobců mobilů po čtvrtletích za posledních devět let