Aktualizováno 15. června
Níže přiložený dopis, který T-Mobile rozeslal svým firemním zákazníkům, nás zmátl a jasno v tématu nepřineslo ani další zkoumání tématu. Na omyl jsme přišli až tři týdny po vydání článku.
Skutečnost je daleko prostší. T-Mobile staví své firemní zákazníky před volbu roamingového tarifu – buď evropský regulovaný, nebo jiný s individuálně domluvenými podmínkami.
To je celé. S cenami paušálu, nebo hardwarovým budgetem nemá tato volba nic společného.
Operátoři nám často dokazují, že smlouvy platí jen do té doby, do kdy chtějí oni. Přesvědčili se o tom někteří firemní zákazníci T-Mobilu, kteří aktuálně dostali na výběr – buď jim zůstanou výhody, které si s operátorem ujednali, nebo budou mít roaming za domácí ceny. Obojí ne. Výhodami může být v tomto případě cokoli individuálně sjednáno v rámcové smlouvě, například slevy z ceny či oblíbený „hardwarový budget“ na nákup telefonů.
Zákazníci dostali i termín, do kterého se mohou vyjádřit: 14. červen, tedy den před koncem roamingových příplatků v EU. Pokud budou zákazníci chtít roaming bez příplatků, přijdou o smluvní výhody a opačně.
Návrat k ceníku znamená násobně vyšší účet
A co by znamenalo, kdyby zákazník přišel o slevu na paušál? Návrat k ceníkové ceně. Jeden čtenář nám napsal, že kdysi podepsal smlouvu na částku 3 630 Kč s 89% slevou, tedy reálně má tarif za 399 Kč. Kdyby si teď zvolil roaming, platil by plnou cenu, tedy 9× více než dnes.
Ukázka vyúčtování jiného firemního zákazníka. Tarif za 1 500 Kč, účtována 1 Kč, k tomu 10 GB internetu za 536 Kč, účtováno 250 Kč.
Tak už víte, o co by firemní zákazníci přišli? Formálně T-Mobile dává firmám na výběr, jestli chtějí bezplatný roaming, nebo benefity, ale v reálu je ta volba docela jasná. Násobně vyšší fakturu si nikdo posílat nenechá, takže firmy raději obětují roaming. A jsme tam, kde jsme byli...
Nabídka, kterou nelze odmítnout
Zeptali jsme se proto operátora, zda je takový přístup v pořádku. Vše je prý v souladu s evropským nařízením, přesněji, možnost dohodnout se zákazníkem individuální podmínky a neaplikovat model "Roaming Like At Home" (RLAH) legislativa připouští.
Operátor dále potvrzuje, že dává zákazníkům možnost volby a že se něčeho prostě musí vzdát. A jelikož je případné zhoršení podmínek důsledkem realizace legislativních změn, neumožní operátor výpověď smlouvy bez sankce. Výběru se ale utéct nedá, něčeho se prostě musíte vzdát.
Dopis, kterým dává T-Mobile firemním zákazníkům na výběr v plném znění:
Vážená paní / Vážený pane, jistě jste v mediích zaznamenal(a), že od 15. června 2017 začne v zóně 1 (EU, Norsko, Lichtenštejnsko, Island, Andorra) platit evropská roamingová regulace. Vy však využíváte naši alternativní nabídku na míru, která přímo reflektuje Vaše potřeby. Samozřejmě je jen na Vás, zda zůstanete u svých individuálních podmínek, nebo přejdete k roamingové regulaci.
Podstatné informace týkající se roamingové regulace, včetně odpovědí na nejčastěji kladené dotazy naleznete na našich webových stránkách: https://www.t-mobile.cz/eu-regulace. Pokud si přejete zachovat své stávající výhodné individuální podmínky, postačí, když nám dáte svůj souhlas, který potřebujeme nejpozději do 14. 6. 2017. Ještě než nám jej udělíte, seznamte se prosím důkladně s podrobnými informacemi o dopadu roamingové regulace na výše uvedeném odkazu.
Mějte prosím na paměti, že v případě, že nebudete chtít zachovat stávající individuální podmínky Vaší smlouvy, ztrácíte nárok na vybrané výhody ze smlouvy. Současně Vás upozorňujeme, že v takovém případě budeme rovněž nuceni v rámci EU roamingu aplikovat některá z opatření politiky přiměřeného využívání regulovaných služeb, mezi které patří např. speciální datové limity pro využívání datových služeb v EU roamingu, kontrola permanetního roamingu apod. Předem děkujeme.