Čeští operátoři v současnosti testují technologii VoLTE (Voice-over-LTE) a připravují ji pro komerční nasazení ve svých sítích. Dosud nelze na LTE síti provádět hlasové volání a je třeba se přepnout na síť starší generace. Se zprovozněním VoLTE se ovšem operátorům otevře další možnost rozšíření hlasových hovorů, a to pomocí služby Wifi Calling. Ta zajistí propojení operátorské LTE sítě s lokální WiFi, do které je uživatel právě připojen. V tomto řešení vidí velký potenciál také největší dodavatel mobilních síťových prvků Ericsson.
Službu Wifi Calling nabízí svým zákazníkům například americký T-Mobile
Díky funkci Wifi Calling se podporovaný smartphone bude schopný přihlásit do LTE sítě i v místech, kde operátor nebude mít 4G pokrytí. Stačí k tomu jakákoli síť WiFi. V praxi to znamená, že uživatel bude moci telefonovat tak, jak byl dosud zvyklý, i když bude mít špatný mobilní signál nebo nebude mít vůbec žádný. Stačí být připojený k síti WiFi a hovor se uskuteční automaticky přes tuto síť. Pro Wifi Calling nebude třeba žádná speciální aplikace, ani dodatečné nastavování telefonu.
V budoucnu i v zahraničí
Výhodou Wifi Callingu je, že zachovává všechny běžné úrovně bezpečnosti při ověřování identity mobilního účastníka. Navíc definice této funkcionality je podchycena 3GPP standardy, takže se neočekávají větší problémy s kompatibilitou sítí a mobilních terminálů. Naopak společnost Ericsson očekává její poměrně rychlé rozšíření ve většině trhů, velmi pravděpodobně ihned po spuštění VoLTE. Zákazník bude dostupný pod svým číslem pro příchozí hovory i pod zmíněným WiFi pokrytím a druhá strana nijak nepozná, že volá do oblasti mimo pokrytí mobilním signálem.
Technologicky se pro volání přes WiFi využívá na straně jádra mobilních sítí subsystém IMS, který je součástí 3G a LTE sítí. Součástí IMS je i podpora volání přes síť LTE (VoLTE), která je takto rozšířena i o podporu pro volání přes sítě WiFi. V současnosti je možné během hovoru plynule přejít ze sítě WiFi do sítě LTE.
Wifi Calling najde i další uplatnění. Firemním zákazníkům například nabídne na smartphonech zaměstnanců využít všechny telekomunikační služby, které mají běžně dostupné v kanceláři. V budoucnu pak bude možné využít Wifi Calling i pro volání v zahraničí, bez nutnosti platit roamingové poplatky. V takovém případě je ale třeba vyřešit otázky například tísňových volání, které všude po světě musí být směřovány na místní centrum tísňového volání, což zatím u technologie Wifi Calling není možné. Proto zatím tuto službu pro své zákazníky v zahraničí žádný operátor nenabízí.