Samsung Gear VR pro S6: virtuální realita podruhé [recenze]

Vyzkoušeli jsem virtuální realitu v podání Galaxy S6 a S6 Edge. Kvalita 3D je srovnatelná s předchozí generací.
Kapitoly článku

Samsung se na pole virtuální reality pustil společně s firmou Oculus. Výsledkem jejich společného snažení byla první generace příslušenství Gear VR s podtitulem Innovator Edition, která byla určena pro loňský tabletofon Galaxy Note 4. Příslušenství jsme otestovali jako vůbec první redakce na světě, ovšem zmiňované brýle virtuální reality se k nám do prodeje nakonec vůbec nedostaly. Brýle byly tehdy cíleny spíše na lukrativnější trhy.

Spolu s blížícím se březnovým představením modelů Galaxy S6 a Galaxy S6 Edge se spekulovalo o tom, zda Samsung představí i druhou generaci „virtuálních“ brýlí. A nakonec jsme se přeci jenom dočkali brýlí s označením Gear VR for S6, které však nemůžeme brát úplně jako druhou produktovou generaci. Samsung u brýlí sice vyladil některé, dříve kritizované, nedostatky, přídomek Innovator Edition však i nadále zůstává. To znamená, že jsou brýle stále cíleny pro nadšence a milovníky nových technologií, na druhou stranu vývoj brýlí neustále probíhá a ani samotné zobrazení prostoru ještě není úplně idální. Za brýlemi tedy vidíme, spíše než technologický vývoj, snahu o to dostat virtuální realitu o něco více k běžným uživatelům. A pomáhá tomu i to, že jsou brýle kompatibilní jak s „flatovou“ S6 tak i s S6 Edge. Loňská verze zahnutý Galaxy Note Edge totiž nepodporovala.

Pozn. red.: třeba dodat, že u Galaxy S6 ani S6 Edge se nám nepodařilo zprovoznit nahrávání obrazu pomocí Screen Mirroringu, když byly telefony umístěny v Gear VR. V recenzi tedy přikládáme videa z verze Gear VR pro Galaxy Note 4, protože zobrazení obsahu a funkce prezentovaných aplikací a her jsou úplně stejné.

Napsali jsme:

Menší, kompaktnější a bez krytu

Samsung v případě nového Gear VR zůstal u černobílé barevné kombinace, příslušenství zůstává plastové, ovšem snížily se rozměry i hmotnost, takže lze mít brýle nasazené delší dobu, aniž by vám trnula hlava nebo bolelo za krkem. Samsung v příslušenství eliminoval zbytečný plastový kryt, kterým jsme u Gear VR pro Note 4 zakrývali vložený telefon. V námi testované verzi je zámek dostatečným jistícím prvkem, takže není třeba žádné dodatečné jištění. Snad jen pro úplnost, telefon vkládáte displejem dovnitř, protože slouží k samotnému zobrazování 3D prostoru v rámci her a aplikací. Okolo hlavy se Gear VR opět nasazuje pomocí dvou pásků, které se sbíhají do týlního mostu, k němuž vede popruh od hlavní části šasi. Tím si nastavujete „výšku“ brýlí tak, aby vám čočky padly přesně na vaše oči.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Brýle Samsung Gear VR for S6, pohled na optiku z vnější strany a na blok ovládacích prvků

O to,aby dlouhodobější používání Gear VR nebylo nepříjemné, se stará i pěnová výplň na vnittřní straně, která dosedá na obličej. Zdá se nám trochu jemnější, než u první verze Gear VR, počítejte ale s tím, že při půlhodinovém hraní bude na tváři několik desítek minut patrný obrys polstrování. Pokud se tedy chystáte na firemní poradu nebo schůzku, dlouhodobější hraní těsně před tím raději vynechejte. O správné zaostření obrazu se stará doostřovací kolečko na horní hraně, které je i poslepu snadno přístupné. Drobná výtka směřuje snad jen k tomu, že lidé, kteří mají na každém oku trochu jinou oční vadu, nedoostří úplně stoprocentně. Budou se muset strefit někde mezi, protože stoprocentní ostrosti na obou očích v tomto případě není možné dosáhnout. Pro správné doostření je také třeba aby brýle držely na nose v ideálním místě, před prvním použitím musíte boční popruhy adekvátně utáhnout a brýle správně napozicovat.

Blok ovladačů nezměněn, zleva nepatrně fouká

Pravý bok Gear VR je tradičně ve znamení hlavních ovladačů. Tím nejdůležitějším je touchpad, který využíváte pro dotyková gesta posunu vpřed, vzad a pohybu nahoru a dolů (např. v podnabídkách). Dotykový střed je často využíván jako akční tlačítko, např. pro střelbu nebo potvrzení pohybu. V letošní verzi Gear VR je uprostřed malý výstupek, takže potvrzovací střed nahmatáte velmi rychle. Nad touchpadem se nachází další důležité tlačítko a to zpětná šipka, která vás vrací v nabídkách výše, případně díky ní můete ukončit aktuálně zobrazenou hru nebo aplikaci. Delším podržením spouštíte speciální nabídku, ve které můžete změnit orientaci Gear VR, upravit barvy, povolit tichý režim nebo se podívat „skrz“ fotoaparát, co se okolo vás děje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Detaily - větráček je ukryt za logy, microUSB se nachází na spodní hraně, optika z vnitřní strany

V pravé části příslušenství jsou ještě přítomny regulátory hlasitosti, a asi není třeba dodávat, že nejlepší 3D zážitek máte s nasazenými sluchátky. Ty zapojíte přímo do 3,5mm jacku ve vloženém smartphonu. Na levé straně Gear VR se za logy Gear VR a Oclusu skrývá novinka, miniaturní větráček. Podle našich zkušeností se nespouští úplně vždy, ale když je spuštěn, brýle se mlží jen minimálně. Samozřejmě tomu musíte pomoci i tím, že si brýle nenasazujete, když jste na obličeji zpocení. Jinak k jejich odmlžení nepomůže ani větráček, takže je budete muset sundat a otřít přiloženým hadříkem.

Nic se nezměnilo ani na pokrytí zorného pole, které je 96stupňové. Není to tedy simulace zorného pohledu lidských očí, periferně nám chybí velká část boků a horní a spodní část obrazu. Stejné je to i s kvalitou samotného obrazu, který je na tom stejně jako u první generace. To znamená, že při nasazení brýlí a doostření vidíte obraz trochu kostičkovaně, dokážete rozpoznat jednotlivé body. Tato „nepříjemnost“ se eliminuje zhruba po patnáctiminutovém hraní, kdy si na to oči zvyknou a zobrazované grafice se „přizpůsobí“. Jedním dechem musíme dodat, že řada těch, kteří si brýle zkoušeli, nepřekonali první dojem a brýle sundali, ti kteří vydrželi alespoň pět minut zase nechtěli brýle sundat z hlavy. Jak se ukázalo, pro virtuální realitu není displej s rozlišením 2 560 × 1 440 úplně dostačující. Chtělo by to vyšší rozlišení, které se snad objeví v příští generaci Gear VR.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní balení Gear For for S6, jehož součástí je mimo brýlí cestovní pouzdro, čistící hadřík, náhradní polstrování a uživatelský manuál

Novinkou na příslušenství je mimo větráčku i separátní microUSB konektor, který je určen k nabíjení zařízení při hraní. S kratšími kabely bychom takovéto hraní nedoporučovali, na druhou stranu do Gear VR nezapojíte jinou nabíječku, než od Galaxy S6/S6 Edge. Pokud se o to pokusíte, budete informování o nekompatibilní nabíječce a telefon se nabíjet nebude. Delší kabel (např. ze čtečky Kindle) by byl lepším řešením, protože jinak se budete s pohyby výrazně omezovat. Je však škoda, že samotný microUSB je pouze napájecí, a tudíž neumožňuje datový přenos, inkriminované piny totiž nejsou zapojeny. Pokud Gear VR využívá baterii z telefonu, půlhodinové hraní vybije 15 - 20 procent baterie. Pokud Gear VR nabíjíte ze sítě, veškerá energie se spotřebuje na hraní. Případnými přebytky se pak dobíjí baterie v telefonu, za půl hodiny nepřetržitého hraní to ale byly pouhá dvě procenta.

]: The file '/PubSystem.Controls.Run.Articles.2015/AddOn_Blank.ascx' does not exist.--> ]: The file '/PubSystem.Controls.Run.Articles.2015/AddOn_Blank.ascx' does not exist.--> ]: The file '/PubSystem.Controls.Run.Articles.2015/AddOn_Blank.ascx' does not exist.-->

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , , Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 4, Samsung Galaxy Note Edge, Samsung Galaxy S6, Samsung Galaxy S6 128GB, Samsung Galaxy S6 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S6 Edge 128GB, Samsung Galaxy S6 Edge 64GB, Samsung Galaxy S6 Edge+, Samsung Galaxy S6 Edge+ 64GB, Pro +, Pláž, Nejlepší řešení,