Poprvé se k podobné situaci schylovalo před dvěma lety, kdy Apple prodal na konci roku 2014 rekordní množství iPhonů 6. Tehdy ale americký výrobce pouze dorovnal v počtu distribuovaných smartphonů dosavadního krále trhu Samsung. Ve čtvrtém kalendářním čtvrtletí 2016 už Jihokorejci ale svoji pozici neudrželi a po pěti letech kralování přepouštějí trůn Applu. Na jak dlouho? To ukáže až čas.
Trh smartphonů i přes patrné zpomalování během roku v předvánoční sezóně ožil, celkově se podle Strategy Analytics (SA) prodalo za období říjen až prosinec 2016 rekordních 438,7 milionu smartphonů. Podobné, i když trochu střídmější číslo 428,5 milionu, dodává i analytická agentura IDC. V pořadí výrobců se obě agentury shodují, proto budeme pro přehlednost počítat už jen s čísly IDC.
Výrobce
|
4Q16 Distribuce (mil. ks)
|
4Q16 Tržní podíl
|
4Q15 Distribuce (mil. ks)
|
4Q15 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
78.3
|
18.3%
|
74.8
|
18.7%
|
4.7%
|
2. Samsung
|
77.5
|
18.1%
|
81.7
|
20.4%
|
-5.2%
|
3. Huawei
|
45.4
|
10.6%
|
32.7
|
8.2%
|
38.6%
|
4. Oppo
|
31.2
|
7.3%
|
14.4
|
3.6%
|
116.6%
|
5. Vivo
|
24.7
|
5.8%
|
12.1
|
3.0%
|
104.7%
|
Ostatní
|
171.4
|
40.0%
|
185.0
|
46.2%
|
-7.3%
|
Celkem
|
428.5
|
100.0%
|
400.7
|
100.0%
|
6.9%
|
Top 5 světových výrobců smartphonů za 4. čtvrtletí 2016 podle počtu prodaných kusů (data: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 1. února 2017)
|
Celkově trh vzrostl o zdravých 7 % vlivem zvýšeného zájmu o smartphony v předvánočním období. Největší kus 18,3 % tržního koláče si ukousl Apple, když prodal rekordních 78,3 milionů smartphonů a umlčel tak kritiky, kteří poukazovali na to, že iPhone 7 a 7 Plus nabízí jen málo inovací, aby vzbudil významnější zájem zákazníků.
Samsung se ve sledovaném čtvrtletí potýkal s následky vzněcujících se Notů 7, tím pádem mu proti novince Applu chyběl konkurenční produkt. I přes tyto nepříjemnosti ale výrobce „díru“ poměrně flexibilně vykryl starším modelem Galaxy S7 Edge, kterému ke zvýšení atraktivity přidal nové barvy. Čtvrtletí tak skončilo s úctyhodnými 77,5 miliony prodaných smartphonů a 18,1% podílem.
Rychleji než trh, a to významným dvouciferným tempem, rostl třetí světový výrobce Huawei. Byť na domácím čínském trhu přepustil první místo agresivnímu Oppu, v globálním pohledu si upevnil třetí místo. Udržet růst ve stejném tempu ale nebude pro Huawei vůbec jednoduché. Výrobce meziročně své produkty zdražuje a konkurence nespí.
Typickou ukázkou jsou čínské firmy Oppo a Vivo, které mimo domovinu začaly dravě expandovat do jiných asijských zemí. Obě patří do stejného konglomerátu BBK Electronics, ale vystupují jako samostatné společnosti, proto je agentury počítají zvlášť. Pokud by šlo o dvě značky stejné firmy (např. jako Huawei a Honor, nebo Lenovo a Moto a Zuk, nebo TCL a Alcatel), obsadilo by BBK s celkovým součtem 55,9 milionů smartphonů třetí místo. Takhle se Oppo (zahrnuje i značku OnePlus) a Vivo podělily o 4. a 5. místo.
Výrobce
|
2016 Distribuce (mil. ks)
|
2016 Tržní podíl
|
2015 Distribuce (mil. ks)
|
2015 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
311.4
|
21.2%
|
320.9
|
22.3%
|
-3.0%
|
2. Apple
|
215.4
|
14.6%
|
231.5
|
16.1%
|
-7.0%
|
3. Huawei
|
139.3
|
9.5%
|
107.0
|
7.4%
|
30.2%
|
4. Oppo
|
99.4
|
6.8%
|
42.7
|
3.0%
|
132.9%
|
5. Vivo
|
77.3
|
5.3%
|
38.0
|
2.6%
|
103.2%
|
Ostatní
|
627.8
|
42.7%
|
697.1
|
48.5%
|
-9.9%
|
Celkem
|
1470.6
|
100.0%
|
1437.2
|
100.0%
|
2.3%
|
Top 5 světových výrobců smartphonů za celý rok 2016 podle počtu prodaných kusů (data: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 1. února 2017)
|