Síť pro „internet v oblacích“ úspěšně prošla testem. K pokrytí ČR stačí 4 vysílače

  • Vysokorychlostní síť EAN slouží k připojení chytrých zařízení na palubách letadel
  • V komerčním provozu by se mohla objevit už příští rok
  • Pokryta bude celá EU včetně Česka

Matka českého T-Mobilu, společnost Deutsche Telekom (DT), otestovala s dodavatelem satelitních technologií firmou Inmarsat a dalšími partnery, síť pro připojení k internetu na palubě letadel. Síť pod zkratkou EAN (European Aviation Network) s přezdívkou „internet v oblacích“ kombinuje technologii satelitní a pozemní sítě a má sloužit k pokrytí evropského vzdušného prostoru rychlým internetovým připojením.

Klepněte pro větší obrázek
Testovacím letounem byl malý proudový Falcon 20C společnosti AVdef, vyrobený v polovině 60. let

Vysílače na družicích zpřístupňuje Inmarsat, pozemní vysílače potom Deutsche Telekom a jeho dceřiné společnosti. V Česku je to T-Mobile, který v těchto dnech dokončuje instalaci vysílačů. K pokrytí prostoru ČR budou stačit čtyři. Celkem má v Evropě DT a jeho partneři postavit pro síť EAN na 300 vysílačů. Do letadel se má nová technologie začít instalovat v průběhu příštího roku. Cestující se na palubě připojí přes Wi-Fi svého zařízení.

Klepněte pro větší obrázek
Anténní přijímač pro technologii EAN je umístěn na spodní části trupu. Letadlo si totiž hledá signál z pozemních vysílačů

Technologie je založená na standardu LTE a podle šéfky technologií DT Claudie Nemat má být do budoucna přizpůsobitelná novým standardům. Firma si tak připravuje půdu pro zapojení do ekosystému sítí 5G, které přijdou cca po roce 2020.

Klepněte pro větší obrázek
Jedna pozemní stanice pokryje prostor o průměru až 150 km

Jak probíhalo testování?

První úspěšný testovací let s připojením EAN proběhl v jihozápadní části Velké Británie v oblasti se slabým letovým provozem. Byla testována funkčnost systému EAN včetně zařízení na palubě letadla, jež dodala společnost Thales, a pozemní sítě, kterou zajistily DT a Nokia. Let trval přibližně tři hodiny a letadlo při něm uletělo 1 624 km, většinou ve výšce kolem 9 000 metrů.

První živé spojení v terénu zakončila videokonference přenášená pomocí širokopásmového připojení, kdy byly obě strany propojeny pomocí mobilní sítě LTE vyhrazené pro EAN. Při rychlosti letu 750 km/hod bylo dosaženo rychlosti stahování dat až 80 Mbit/s. Systémy navíc provedly několik úspěšných předání mezi sektory a mobilními věžemi a byly schopny udržet stabilní spojení.

Klepněte pro větší obrázek
K pokrytí vzdušného prostoru nad ČR stačí pouhé čtyři vysílače

Pro zajištění živého spojení mezi sítí EAN a pozemní sítí LTE upravily společnosti DT a Nokia LTE vysílače a jednotky Remote Radio Heads (RRH) tak, aby fungovaly na frekvenci používané pro síť EAN, kterou poskytla společnost Inmarsat. Rovněž vybudovaly speciální anténu pro vysílač umožňující pokrytí ve vzduchu ve výšce nad 3 000 metrů. Pozemní síť LTE určená pro EAN se od běžných LTE sítí liší tím, že musí fungovat při rychlostech až 1 200 km/hod a v provozních výškách osobních letů, což vyžaduje buňky s dosahem zvětšeným až na 150 km.

Sítě 5G

5G je zkratka pro bezdrátové sítě páté generace. Mají kratší odezvu, vyšší přenosové rychlosti, kapacitu a variabilitu. Jsou vyvíjené tak, aby zvládaly širokopásmové připojení miliónů lidí a strojů v metropolích, energeticky nenáročné senzory, které s jedinou baterií vydrží roky, a cokoliv mezi tím.

Ve světě začalo hromadné spouštění 5G sítí v roce 2019, start 5G v Česku byl opožděný. Nejvýznamnějšími vývojáři 5G technologií a výrobci síťových komponent jsou Huawei, Nokia, Ericsson a Samsung.

Diskuze (14) Další článek: Samsung zvažuje zpřístupnění Soukromé složky i pro „es sedmičky“

Témata článku: Nokia, , , , , , , , , , , Síť, Videokonference, Letoun, Nový standard, Falcon, Aviation Network, Nová technologie, Pozemní vysílač, Sít, Stabilní spojení, Inmarsat, Anténa, Běžný LTE, Thalés