Jen na okraj - číslo je majetkem státu, a ten je prostřednictvím ČTÚ přiděluje operátorovi (nebo u některých čísel i jinému subjektu). Ze ZoEK a EU legislativy ovšem plynou určitá dispoziční práva, (zejména právo na přenesení čísla) účastníkovi, tedy třeba mně. Realizaci toho dispozičního práva je poskytovatel veřejné telefonní služby povinen umožnit přímo ze zákona, a to od samého počátku jeho platnosti. Složitější je situace u poskytovatelů neveřejných služeb, protože z pohledu veřejného operátora (třeba O2) je zpravidla účastníkem, tedy nositelem dispozičního práva k číslu "ex lege", opravdu poskytovatel té neveřejné služby, a nikoli její účastník. Nicméně, dříve než nastaly problémy s mobilními OPy, řešil již tyto případy ČTÚ u některých malých alternativních operátorů v oblasti pevných linek (zejména poskytovaných technologií VoIP), kde sem tam nebýval vyjasněný status služby, zda je veřejná či neveřejná. A kdy se teprve při snaze účastníka si přenést číslo ukázalo, že jsou s tím problémy. A na základě několika takových případů už před pár lety ČTÚ rozhodl, že prioritní je u disponování s číslem právo skutečného konečného účastníka! Tedy toho, kdo má účastnickou smlouvu s "neveřejným operátorem". A "neveřejní operátoři" jsou povinni svému účastníkovi potřebné nakládání s číslem obstarat, jinak se dopouštějí správního deliktu. Když se pak později objevily obdobné problémy u mobilních služeb, Úřad se zachoval konzistentně a vztáhl toto pravidlo i na "přeprodejce" typu TMT a pod. Z pohledu ČTÚ jde totiž vesměs o řádně registrované poskytovatele neveřejné služby elektronických komunikací, kterou poskytují v souladu se ZoEK. Že je možná v rozporu s nějakou částí smlouvy mezi veřejným a neveřejným OPem, to je ČTÚ do jisté míry šumafuk. A v tomto ohledu chránil práva koncových účastníků, když svého času zakázal tuším O2, odpojit přeprodané SIMky TMT od sítě, stejně jako když varoval v podstatě všechny operátory (i ty neveřejné) že bude tvrdě zasahovat, pokud budou v oblasti nakládání číslem kýmkoli nepřípustně omezována práva koncových účastníků. Takže toho, že mezi mnou a O2 je třeba TMT (nebo jiný prověřený neveřejný operátor), bych se opravdu příliš nebál. Je si třeba jen hlavně pohlídat, co máte s tím neveřejným operátorem ve smlouvě, neb práva daná přímo zákonem jsou prostě u neveřejných služeb výrazně slabší. Já mohu jen za sebe říci, že třeba smlouva s EMEA je podle mne čistá a vyvážená, a odchod s vlastním číslem samozřejmě řeší. A pokud mohu soudit, je podle ní běžně ze strany neveřejného operátora postupováno....