T-Mobile pustí do mobilů svých zákazníků reklamu

Operátor dává inzerentům všanc pět milionů svých oveček a bude jim rozesílat reklamu. Slušně na tom vydělá, ale zákazníci nedostanou nic.

Je sice pátek, pracovní týden končí, ale zákazníci T-Mobile by se měli držet na pozoru. Jejich operátor má totiž v plánu si trochu přilepšit, a tak promění displeje mobilních telefonů svých zákazníků v další reklamní plochy. Takže pokud se nebudete bránit, vaše poslední oáza soukromí může vzít za své.

Klepněte pro větší obrázek
Služby zdarma výměnou za reklamu zákazníci přijímají pozitivně, ale v tomto případě vydělá jen operátor

Prostě a jednoduše, obyčejná reklama na kterou jsme zvyklí z televize či tisku není dostatečně cílená v důsledku toho je často neúčinná. Takový mobilní operátor toho ale na své zákazníky (alespoň na paušální) hodně ví, takže může marketérům nabídnout oslovení jen konkrétních cílových skupin a celou reklamní kampaň značně zefektivnit.

Za 2,50 až sedm korun

A co to znamená v praxi? T-Mobile bude nabízet mobilní reklamu třetím stranám. Zadavatelé mohou volit z hned několika typů reklamních formátů: SMS a MMS kampaně, přílože k fakturám a reklamu přímo v telefonu na SIM Toolkit. Za „zásah“ jednoho kontaktu si operátor naúčtuje částku v rozmezí od 2,50 do 7 Kč podle podrobnosti zacílení (viz. tabulka cen níže). Rovněž nepřehlédněte doslovné stanovisko operátora:

„V době, kdy veřejnost začíná být rezistentní vůči klasickým typům reklamy, přichází T-Mobile s novými a zároveň vysoce efektivními reklamními formáty,“ komentuje Michal Němec, ředitel portálových služeb T-Mobile a doplňuje: „Mobilní reklama se odlišuje přesným zacílením a umožňuje okamžitou reakci osloveného zákazníka. Zároveň je dobře měřitelná. Mobil je velmi osobní médium a většina lidí si sdělení, které obdrží do mobilu, přečte, případně pošle dál, o čemž svědčí výsledky našeho pilotu, který proběhl v první polovině tohoto roku.“


blogy-small.jpg

Čtěte také blog: T-Mobile prodal své zákazníky za příjem z reklamy


A tím se dostáváme k pilotnímu provozu, který byl jak vidno velmi úspěšný. Aby také ne, oslovení zákazníci totiž za vystavení se reklamě dostali služby zdarma. Šlo prostě o osvědčený model založený na principu něco za něco… Do pilotu pozval T-Mobile „vzorky“ dvou cílových skupin (mladí a městské ženy). Šlo o SMS/MMS kampaň probíhající od 16. března do 12. června 2009, přičemž se svými kampaněmi se zúčastnilo 22 inzerentů z řady oblastí (rychloobrátkové spotřební zboží, kosmetický, módní a automobilový průmysl, finanční instituce a vydavatelství).

Jak se zbavit reklamy ve třech snadných krocích

Tisková mluvčí T-Mobile Martina Kemrová nám na náš dotaz odpověděla, že není jejich cílem zahltit zákazníky nevyžádanými zprávami, zákazníci prý nedostanou více než dvě reklamní SMS/MMS měsíčně. Reklamu ale můžete také aktivně odmítnout, stačí postupovat následovně:

  1. Klepněte pro větší obrázek
    Přihlaste se do webové správy služeb Můj T-Mobile a klikněte na nabídku Aktivované služby. Na kartě Smlouva uvidíte odkaz Nesouhlas s přímým marketingem, klikněte na něj
  2. Klepněte pro větší obrázek
    Implicitně je nesouhlas vypnut, proto v podnabídce klikněte na tlačítko Aktivovat
  3. Klepněte pro větší obrázek
    Ještě jednou potvrďte a nevyžádané reklamě dejte sbohem

Jde o to, že průměrná response rate 2,72 % pilotu vysoce převyšovala stejný ukazatel u banerových kampaní na českém internetu (průměr se pohybuje na 0,1 - 0,2 %). Z tohoto pohledu byla úspěšnější i nejslabší kampaň celého pilotu s výsledkem 0,29 %. Největší pozornost si získala kampaň s response rate 11,78 %. V závěrečné zprávě rovněž T-Mobile uvádí, že lidé doručené zprávy ponechávali ve svém telefonu, přeposílali je a dokonce je prý vnímali jako přidanou hodnotu ze strany operátora.

My chceme reklamu, ta samotná je pro nás odměnou

Ačkoli se vám to může zdát na hlavu postavené, tak T-Mobile se dušuje, že lidé po zkušenosti s reklamou už nechtějí jinak. Testované skupiny prý vyjádřily vysokou pravděpodobnost využívání mobilní reklamy i v budoucnu. Zcela (na 100 %) je o tom přesvědčeno 58 % městských žen a 38 % mladých. Více než 4/5 účastníků pilotu by využívání této služby doporučily také svým přátelům a známým.

Růžový operátor nabízí inzerentům dvě úrovně zacílení reklamních kampaní - základní a rozšířené. Základním jsou pohlaví a věk, rozšířené pak obsahuje mj. také filtry geografické, typ telefonu či využívání mobilních služeb. U podnikatelských subjektů je základním hlediskem geografický údaj, u rozšířených pak např. údaj o oboru, v němž firma podniká (tzv. OKEČ). Kolik si za reklamu T-Mobile inkasuje ukazuje slibovaná tabulka:

Typ reklamy základní zacílení/1 zásah rozšířené zacílení/1 zásah
SMS kampaň 3,00 Kč 4,00 Kč
MMS kampaň 5,00 Kč 7,00 Kč
Přílož k faktuře 2,50 Kč 3,00 Kč
SIM Toolkit 3,00 Kč 4,00 Kč
V ceně je zahrnuto vyhodnocení kampaně.
Diskuze (65) Další článek: O mobilní fotku léta: pětka nejlepších

Témata článku: , , Zak, Reklamní formát, Pracovní týden, Půst, MOBI, T Mobil, Osvědčený model, Mobil, Typ reklam, T - Mobil, Zákaz, Finanční instituce