Přestože celý svět sužuje ekonomická recese, mobilní operátoři na tom zpravidla nejsou vůbec špatně. A i když se nás někdy snaží přesvědčit v jakém lítém konkurenčním prostředí se pohybují a jak jim dýchají na záda regulační orgány (u nás tedy pouze ty celoevropské), jejich příjmy klesly v porovnání s jinými odvětvími jen velmi málo. Se zhodnocením loňského roku přišel dnes T-Mobile, aktuálně tuzemská jednička loni představila řadu nových služeb a díky převzetí části Českých radiokomunikací se operátor stal druhým největším poskytovatelem ADSL připojení u nás.
V porovnání s rokem 2008 se počet zákazníků T-Mobile zvýšil o 0,8 % na 5,46 milionu. Operátor dále posílil svou pozici v segmentu paušálních uživatelů. Jejich počet dosáhl bezmála 2,7 milionu, což představuje téměř 49 % zákaznické základny. Počet majitelů předplacených karet Twist činil ke konci minulého roku 2,8 milionu. V roce 2009 si T-Mobile připsal 43 000 nových zákazníků. Už druhý rok po sobě zůstal měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří přestali používat služby operátora) na stejné úrovni 1,4 %.
V roce 2009 investoval T-Mobile rovněž do používané technologie a sítí. Společnost zahájila projekt kompletní modernizace sítě 2G, která má být dokončena v polovině roku 2010, a začala s výstavbou optické páteřní infrastruktury. K rozvoji datových služeb přispěla zejména výstavba a zkušební provoz sítě 3G na bázi technologie HSPA ve které ovšem za svými tuzemskými konkurenty zaostává. A při pohledu do zahraničí můžeme konstatovat, že zaostává několik let.
Strategie T-Mobile pro rok 2010 zahrnuje další intenzivní rozvoj pevných a širokopásmových mobilních datových služeb a výhodných tarifů a balíčků. Prostor pro rozvoj vidí operátor v nových produktech, jako jsou mobilní reklama a platby, technologie NFC (Near Field Communication)a další služby s přidanou hodnotou.
Konkrétní čísla prozradí následující tabulka:
Ukazatel (v tisících) |
4. čtvrtletí 2009 |
2009 |
2008 |
změna (%) |
počet zákazníků |
5 464 |
5 464 |
5 422 |
0,8 |
paušální zákazníci |
2 660 |
2 660 |
2 499 |
6,4 |
Twist zákazníci |
2 804 |
2 804 |
2 922 |
-4 |
noví zákazníci |
6 |
43 |
151 |
-71,5 |
paušální zákazníci |
30 |
161 |
272 |
-40,8 |
Twist zákazníci |
-24 |
-119 |
-121 |
1,6 |
průměrný měsíční churn (%) |
1,5 |
1,4 |
1,4 |
0,0 p. b. |
Finanční ukazatele |
celkové tržby |
7 585 |
31 472 |
33 140 |
-5 |
EBITDA (mil. Kč) |
3 648 |
16 219 |
15 811 |
2,6 |
ARPU (Kč) |
440 |
464 |
501 |
-7,2 |
podíl nehlasových služeb na ARPU (%) |
23 |
23 |
22 |
1 p. b. |