T-Mobile vidí krizový rok 2009 pozitivně

Přestože celý svět sužuje ekonomická recese, mobilní operátoři na tom zpravidla nejsou vůbec špatně. A i když se nás někdy snaží přesvědčit v jakém lítém konkurenčním prostředí se pohybují a jak jim dýchají na záda regulační orgány (u nás tedy pouze ty celoevropské), jejich příjmy klesly v porovnání s jinými odvětvími jen velmi málo. Se zhodnocením loňského roku přišel dnes T-Mobile, aktuálně tuzemská jednička loni představila řadu nových služeb a díky převzetí části Českých radiokomunikací se operátor stal druhým největším poskytovatelem ADSL připojení u nás.

V porovnání s rokem 2008 se počet zákazníků T-Mobile zvýšil o 0,8 % na 5,46 milionu. Operátor dále posílil svou pozici v segmentu paušálních uživatelů. Jejich počet dosáhl bezmála 2,7 milionu, což představuje téměř 49 % zákaznické základny. Počet majitelů předplacených karet Twist činil ke konci minulého roku 2,8 milionu. V roce 2009 si T-Mobile připsal 43 000 nových zákazníků. Už druhý rok po sobě zůstal měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří přestali používat služby operátora) na stejné úrovni 1,4 %.

V roce 2009 investoval T-Mobile rovněž do používané technologie a sítí. Společnost zahájila projekt kompletní modernizace sítě 2G, která má být dokončena v polovině roku 2010, a začala s výstavbou optické páteřní infrastruktury. K rozvoji datových služeb přispěla zejména výstavba a zkušební provoz sítě 3G na bázi technologie HSPA ve které ovšem za svými tuzemskými konkurenty zaostává. A při pohledu do zahraničí můžeme konstatovat, že zaostává několik let.

Strategie T-Mobile pro rok 2010 zahrnuje další intenzivní rozvoj pevných a širokopásmových mobilních datových služeb a výhodných tarifů a balíčků. Prostor pro rozvoj vidí operátor v nových produktech, jako jsou mobilní reklama a platby, technologie NFC (Near Field Communication)a další služby s přidanou hodnotou.

Konkrétní čísla prozradí následující tabulka:

Ukazatel (v tisících) 4. čtvrtletí 2009 2009 2008 změna (%)
počet zákazníků 5 464 5 464 5 422 0,8
paušální zákazníci 2 660 2 660 2 499 6,4
Twist zákazníci 2 804 2 804 2 922 -4
noví zákazníci 6 43 151 -71,5
paušální zákazníci 30 161 272 -40,8
Twist zákazníci -24 -119 -121 1,6
průměrný měsíční churn (%) 1,5 1,4 1,4 0,0 p. b.
Finanční ukazatele
celkové tržby 7 585 31 472 33 140 -5
EBITDA (mil. Kč) 3 648 16 219 15 811 2,6
ARPU (Kč) 440 464 501 -7,2
podíl nehlasových služeb na ARPU (%) 23 23 22 1 p. b.
Diskuze (7) Další článek: Nokia N97 mini Gold Edition: zlatý telefon nemusí být drahý

Témata článku: , , T - Mobil, Krizový, Pozitivní, MOBI, Mobil, Kříž, T Mobil, Rok