Počet paušálních zákazníků se blíží předplacenkářům, průměrná měsíční útrata přesto klesá. T-Mobile ale může profitovat z konvergovaných služeb.
T-Mobile zveřejnil výsledky hospodaření společnosti za první čtvrtletí 2010 a tradičně je doplnil také o počty zákazníků. Na konci března 2010 T-Mobile registroval téměř 5,5 milionu zákazníků využívajících mobilní služby. Meziročně to představuje nárůst o 0,7 %. Většinu z těchto nových zákazníků tvoří tarifní zákazníci. V celkovém počtu klientů se počet paušálistů přibližuje předplacenkářům a obě skupiny jsou si nyní prakticky rovny.
Podíl zákazníků, kteří využívají některý z paušálních mobilních programů, se meziročně zvýšil o 6,1 % na 2,7 milionu. Počet Twistařů s předplacenou kartou naopak klesl o 4,2 %. Ke konci prvního čtvrtletí tvořili tarifní zákazníci 49,6 % z celé zákaznické báze. Hlavním faktorem, který přispěl k vyšší oblibě tarifních programů, byla podle zprávy T-Mobilu především nabídka 2v1, kombinující pevný internet ADSLA a mobilní hlasové služby, dále neomezené hlasové tarify GRAND a novinka pro firemní zákazníky – neomezené Profi tarify.
Zákazníci využívající mobilní služby | 1. čtvrtletí 2009 | 1. čtvrtletí 2010 | Změna v % |
Počet zákazníků | 5 411 | 5 449 | 0,7 |
- Tarifní zákazníci | 2 544 | 2 700 | 6,1 |
- Twist zákazníci | 2 867 | 2 748 | -4,2 |
Noví zákazníci | -11 | -7 | N/A |
- Tarifní zákazníci | 45 | 48 | 6,7 |
- Twist zákazníci | -55 | -56 | -1,8 |
Průměrný měsíční růst | 1,5 % | 1,3 % | -0,2 % |
Finanční výsledky podává v tomto kvartálu T-Mobile poprvé jako integrované. Po převzetí maloobchodních zákazníků Českých radiokomunikací vykazuje vedle výsledků mobilní sekce také údaje za pevnou telefonii a služby ICT (zejm. širokopásmové připojení k internetu).
V prvním čtvrtletí 2010 T-Mobile vykázal celkové čisté tržby ve výši 7,2 miliardy Kč, což představuje meziroční pokles 5 %. Ukazatel EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) zůstal na úrovni srovnatelné s předchozím rokem ve výši cca 3,5 miliardy Kč. Ukazatel ARPU (průměrná měsíční útrata za telekomunikační služby) dosáhl hodnoty 415 Kč. Pokles finančních ukazatelů byl podle operátora způsoben pokračující ekonomickou krizí a dopady regulačních opatření EU, ale i agresivní cenovou soutěží doprovázenou vysokou saturací českého trhu.
Integrované údaje | 1. čtvrtletí 2009 | 1. čtvrtletí 2010 | Změna v % |
Celkové tržby (mil. Kč) | 7 594 | 7 216 | -5,0 |
Adj. EBITDA (mil. Kč) | 3 518 | 3 489 | -0,8 |
ARPU – mobilní služby | 452 | 415 | -8,2 |
- Tarifní zákazníci | 754 | 672 | -10,9 |
- Twist zákazníci | 188 | 167 | -11,2 |
Podíl mobilních nehlasových služeb na ARPU (%) | 23 % | 23 % | 0,0 % |
Na závěr své čtvrtletní zprávy se T-Mobile pochlubil úspěchy, které si měl v kvartálu připsat. Vedle zavedení několika nových tarifů (již zmiňované neomezené Grand a Profi) operátor v lednu komerčně spustil v Praze 3G síť a pokračoval v modernizaci 2G sítě. Pokrytí republiky 3G signálem se bude dále rozšiřovat; do léta mají výhod 3G využívat obyvatelé dalších dvou velkých měst.
Nepopulární kroky operátor ve svém kvartálním ohlédnutí přirozeně neuvádí, tak vám je připomeneme aspoň my. Hned na začátku roku byly zrušeny staré předplacené tarify Twist a s nimi jsme se také rozloučili s posledním účtováním 60+1 v magentových barvách (více si přečtěte zde). Další rušení tarifů, tentokrát paušálních ze skupiny Přátelé a související jednostranná změna smluvních podmínek u již aktivovaných neomezených variant, které vyvolalo nebývale silnou vlnu negativních reakcí, už patří časově do aktuálního čtvrtletí.