Přestože je tuzemský trh nasycen vykazují operátoři nárůst zákazníků. Zákaznická báze T-Mobilu narostla za první kvartál letošního roku o 72 tisíc čísel, pětašedesát tisíc z toho byli paušálisté. Celkem tak měl náš největší operátor na konci března přes 5,5 milionu zákazníků. Více než polovinu tvořili ti paušální. Průměrný měsíční churn (tj. počet zákazníků, kteří přestali používat služby operátora) zaznamenal mírný pokles na 1,1 %.
Operátor tvrdí, že tlačí na efektivitu a snižuje náklady, což je patrné například tím, že své tarify tvoří výhradně dle konkurence
V prvním čtvrtletí letošního roku zákazníci mobilní sítě T-Mobile měsíčně provolali v průměru 134 minut, což je o 1,5 % více v porovnání s loňským rokem. Nárůst spotřeby se projevil ve všech oblastech, tedy jak počtu provolaných minut, tak počtu zaslaných SMS, především ale v objemu přenesených dat – ten se meziročně zvýšil o 93 % a dosáhl téměř 1 307 terabytů. Více o počtech zákazníků napoví tabulka:
počty v tisících | Q1/2012 | Q1/2013 | změna meziročně |
Počet zákazníků - mobilní služby | 5 354 | 5 570 | 4,0 % |
Paušální zákazníci | 2 899 | 3 137 | 8,2 % |
Twist zákazníci | 2 455 | 2 434 | -0,9 % |
Noví zákazníci | -27 | 72 | - |
Paušální zákazníci | 26 | 65 | - |
Twist zákazníci | -54 | 7 | - |
Průměrný churn - mobilní služby | 1,2% | 1,1% | -0,2 p.b. |
Paušální zákazníci | 0,5% | 0,4% | -0,1 p.b. |
Celkové tržby za mobilní i fixní služby dosáhly téměř 5,8 miliardy Kč (pokles o 9,6 %), přičemž tržby z mobilních služeb činily necelých 5,1 miliardy Kč (pokles o 12,4 %). Průměrná měsíční útrata za mobilní služby na zákazníka (ARPU) činila 301 Kč, což je o 15,9 % méně v porovnání s předchozím rokem. Růst využívání dat se promítl v podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb, který stoupl o čtyři procentní body na 31 %.
v Kč | Q/2012 | Q1/2013 | změna meziročně |
Celkové tržby (mil.) | 6 397 | 5 786 | -9,6 % |
Tržby - mobilní služby (mil.) | 5 766 | 5 051 | -12,4 % |
EBITDA (mil.) | 3 095 | 2 651 | -14,3 % |
EBITDA marže (mil.) | 48,4 % | 45,8 % | -2,6 p.b. |
ARPU - mobilní služby | 358 | 301 | -15,9 % |
Paušální zákazníci | 538 | 443 | -17,7 % |
Twist zákazníci | 141 | 119 | -15,6 % |
Podíl nehlasových služeb na ARPU | 27 % | 31 % | 4 p.b. |