Telefónica má 62 % zákazníků na smlouvu, nalákala i na předplacenky

Kapitoly článku

Telefónica Czech Republic oznámila výsledky za poslední čtvrtletí 2011 a také za celý uplynulý rok. Operátorovi loni poklesl čistý zisk o 29 procent na 8,7 miliardy korun. Celkové konsolidované výnosy se snížily o 5,7 procenta na 52,4 miliardy korun. Finanční výsledky negativně ovlivnila silná konkurence zejména v segmentu malých a středních firem i snižování mezioperátorských poplatků. Akcionářům chce firma jako před rokem vyplatit 40 korun na akcii.

„Jsem rád, že i v podmínkách nadále náročného ekonomického a konkurenčního prostředí jsme splnili cíle pro rok 2011. K tomu nám pomohl lepší vývoj fixních i mobilních výnosů ve druhé polovině roku. Kromě toho jsme úspěšně realizovali náš program vedoucí k efektivnějšímu vynakládání provozních nákladů,“ uvedl finanční ředitel Jesús Pérez de Uriguen. Dodal, že v posledním čtvrtletí roku firma zaznamenala solidní nárůst zákazníků ve všech hlavních oblastech.

Počet zákazníků mobilních služeb se v roce 2011 zvýšil o více než 103 tisíc ve srovnání s pěti tisíci v roce 2010. V síti O2 bylo ke konci loňska aktivních více než 4,9 milionu SIM karet. Telefónica dosáhla rekordního počtu zákazníků smluvních služeb, 61,7% podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu je historickým maximem společnosti. Úspěšná vánoční kampaň vedla poprvé od roku 2009 čtvrtletně ke zvýšení počtu zákazníků předplacených služeb, a to o 5,5 tisíc. Množství aktivních pevných linek se snížilo o pět procent na 1,58 milionu.

Přehled nejdůležitějších výsledků

Celý rok 2011:

  • Celkový počet zákazníků mobilních služeb dosáhl 4,942 milionu, což představuje meziroční růst o 2,1 %.
  • Počet zákazníků smluvních mobilních služeb se meziročně zvýšil o 103,1 tisíc, tedy o 6,5 %, na 3,049 milionu: příčinou byl pokračující nárůst počtu zákazníků mobilního internetu a nižší míra odchodu zákazníků smluvních služeb.
  • Počet zákazníků vysokorychlostního internetu xDSL meziročně stoupl o 66 tisíc na 872 tisíc. Fixní připojení k internetu tak loni získalo o 8,1 % více nových klientů než v roce 2010.
  • Výnosy z podnikání skupiny Telefónica Czech Republic v loňském roce dosáhly 52,39 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 5,7 %: loňský pokles představuje lepší výsledek než za rok 2010, kdy dosáhl sedmi procent.
  • Konsolidovaný provozní zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) klesl v rámci cílového rozpětí meziročně o 5,0 % na 22,9 miliardy korun, zatímco srovnatelná OIBDA marže se zvýšila o 0,2 procentního bodu a dosáhla solidní úrovně 43,6 %.
  • Celkový počet zaměstnanců skupiny se meziročně snížil o osm procent na 6890 lidí. Mzdové náklady klesly o více než devět procent.

4. čtvrtletí roku 2011:

  • Počet zákazníků smluvních mobilních služeb se zvýšil o 54 tisíc.
  • Meziroční konsolidované výnosy dosáhnuly 13,4 miliardy korun. To je o čtyři procenta méně než ve stejném období roku 2011, nicméně jde o významné zlepšení oproti roku 2010.
  • OIBDA marže se zvýšila o 1,1 procentního bodu a dosáhla solidní úrovně 45,4 %.
  • Telefónica Slovakia zaznamenala nárůst zákazníků o 85 tisíc.

Výhled pro rok 2012

Z pohledu výnosů z podnikání očekává skupina lepší trend než v roce 2011, OIBDA marže ovšem s největší pravděpodobností zaznamená mírný meziroční pokles. Investice by měly růst až do výše 6,2 mld. Kč. Představenstvo společnosti schválilo návrh, který bude předložen ke schválení akcionářům na valné hromadě, na výplatu celkové částky ve výši 40 Kč na akcii, která se skládá z 27 Kč ve formě výplaty dividendy a 13 Kč ve formě snížení základního kapitálu (nominální hodnoty akcie). Kromě toho představenstvo schválilo návrh, který bude rovněž předložen ke schválení akcionářům na valné hromadě, na získání rámcového souhlasu k případnému odkupu vlastních akcií až do výše 10 % akcií společnosti.

Letos firma předpokládá investice až do 6,2 miliardy korun. U výnosů očekává lepší trend než v minulém roce a u marže provozního zisku čeká mírný pokles. Společnost očekává, že výnosy z fixních a mobilních služeb vysokorychlostního internetu společně s rostoucími výnosy na Slovensku budou hlavními oblastmi zlepšení výkonnosti výnosů v letošním roce. 

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , Pře, Hlasový provoz, Hovorné, Mobilní výnos, Postupné rozšiřování, Telefonica, Silný nárůst, Nový klient, Perez, Významné zlepšení, Vánoční kampaň, Průměrný výnos, Loňský pokles, Milión SIM, Hlavní činnost, Vysoká konkurence, Nejvyšší podíl, Korporátní segment, Rostoucí podíl, Zak