Telefónice O2 poklesl zisk, nové zákazníky přilákala na mobilní internet

Telefónica O2 vykázala za první čtvrtletí tohoto roku čistý zisk 1,74 miliardy korun, což je meziročně o 13,5 procenta méně. Společnost o tom informovala v tiskové zprávě. Podle společnosti je propad čistého zisku způsoben hlavně propadem provozního zisku před odpisy a amortizací. Ten dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 5,07 miliardy korun, což je o 5,2 procenta meziročně méně.

Počet zákazníků smluvních mobilních služeb se v prvním čtvrtletí 2011 zvýšil o 36 tisíc a byl nadále tažen nárůstem počtu zákazníků mobilního internetu. Počet zákazníků vysokorychlostního internetu ADSL vzrostl meziročně o 11,5 procenta na 829 tisíc; v prvním čtvrtletí 2011 jejich počet vzrostl o 23 tisíc, o 29,2 procenta meziročně více. Počet pevných linek se nadále snížil, v prvním čtvrtletí 2011 o 30 tisíc, o 9,7 procenta meziročně méně.

Konsolidované výnosy poklesly v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 6,3 procenta na 12,866 mld. Kč, zejména kvůli dalšímu snížení mobilních terminačních poplatků, pokračujícím konkurenčním tlakům a pomalému oživení zákaznické spotřeby v mobilním segmentu. Výnosy ve fixním segmentu zůstaly nadále pod tlakem díky nižším výnosům z ICT služeb.


Kompletní provozní výsledky z tiskové zprávy:

Konsolidované finanční výsledky

Celkové konsolidované výnosy z podnikání se v prvním čtvrtletí roku 2011 snížily meziročně o 6,3 % na 12 866 mil. Kč. Finanční výsledky skupiny ovlivnilo další snížení mobilních terminačních poplatků, pokračující konkurenční tlaky zejména v mobilním segmentu, pomalé oživení zákaznické spotřeby ve všech segmentech a nižší ICT výnosy. Výnosy z podnikání v segmentu pevných linek klesly v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 8,3 % (méně než ve čtvrtém čtvrtletí 2010) na 5 643 mil. Kč. Výnosy z podnikání mobilního segmentu v České republice poklesly ve stejném období meziročně o 8,6 % na 6 422 mil. Kč (o 5,0 % bez zahrnutí vlivu snížení mobilních terminačních poplatků). Naproti tomu výnosy na Slovensku rostly nadále významným tempem a v prvním čtvrtletí roku 2011 se meziročně zvýšily o 53,5 % na 34,6 mil. EUR.

V prvním čtvrtletí pokračovala společnost ve svém úsilí efektivně vynakládat provozní náklady s cílem maximálně kompenzovat pokles výnosů. Přes nárůst komerčních aktivit zejména v oblasti mobilního vysokorychlostního internetu poklesly konsolidované provozní náklady meziročně o 4,9 % na 7 835 mil. Kč. Za zmínku opět stojí meziroční pokles mzdových nákladů o 10,3 %, který potvrzuje pozitivní dopad restrukturalizačního programu realizovanému v roce 2010. Také v tomto roce bude společnost pokračovat v optimalizaci počtu zaměstnanců s cílem dále zvýšit efektivitu v této oblasti. V této souvislosti zaúčtovala v prvním čtvrtletí 2011 rezervu na restrukturalizaci ve výši 158 mil. Kč, méně než v prvním čtvrtletí roku 2010 (381 mil. Kč).

Konsolidovaný provozní hospodářský zisk před odpisy a amortizací (OIBDA) dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 5 070 mil. Kč, o 5,2 % meziročně méně, což je méně než tempo poklesu výnosů. OIBDA marže vzrostla o 0,5 procentního bodu a v prvním čtvrtletí roku 2011 dosáhla výše 39,4 %. Podobně jako ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2010 zaznamenala Telefónica O2 Slovakia v prvním čtvrtletí roku 2011 kladný provozní zisk OIBDA, který dosáhl jednotek milionů EUR. Konsolidovaný provozní zisk OIBDA upravený pro účely odhadu klesl v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 4,1 % (tedy v rozmezí celoročního cíle -1 % až -5 %) na 5 330 mil. Kč, zatímco OIBDA marže vzrostla o téměř jeden procentní bod na 41,3 % díky již výše uvedeným aktivitám vedoucích ke snížení nákladů a zlepšení ziskovosti na Slovensku.

V důsledku zaúčtování zrušení ztráty ze snížení hodnoty aktiv ve třetím čtvrtletí v roce 2010 došlo k nárůstu hrubé hodnoty dlouhodobých aktiv, což vedlo ke zvýšení odpisů hmotných a nehmotných aktiv v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 4,2 %. Konsolidovaný čistý zisk dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 1 740 mil. Kč, meziročně o 13,5 % méně, zejména díky nižšímu provoznímu zisku OIBDA a vyšším odpisům hmotných a nehmotných aktiv.

Konsolidované investice dosáhly v prvním čtvrtletí 2011 výše 1 128 mil. Kč, meziročně o 3,9 % více. V souladu se svojí strategií směřovat své investice do růstových oblastí pokračovala společnost v investicích do rozšiřování kapacity a zvyšování kvality své mobilní vysokorychlostní mobilních sítě. Jak bylo zveřejněno již na začátku roku, společnost uzavřela smlouvu se společností T-Mobile o sdílení 3G sítí. Smlouva se týká rozšíření pokrytí 3G sítě do v současné době nepokrytých oblastí s cílem zvýšit dostupnost mobilních datových služeb většímu počtu zákazníků a současně zefektivnit vynaložení investičních nákladů na rozvoj sítí. Kromě toho společnost v průběhu prvního čtvrtletí 2011 urychlila investice do zdokonalení fixní sítě vysokorychlostního internetu a 9. května 2011 uvedla na trh služby založené na technologii VDSL. Cílem tohoto zkvalitnění fixních sítí je posílení pozice na vysoce konkurenčním trhu fixního vysokorychlostního přístupu k internetu v České republice. Nová technologie nabídne zákazníkům výrazně vyšší rychlosti připojení a bude k dispozici zhruba pro polovinu domácností v České republice. Dále skupina zvýšila meziročně investice na Slovensku kvůli dalším investicím do rozvoje vlastní sítě v souvislosti se spuštěním služeb na bázi 3G, které je plánováno na konec druhého čtvrtletí tohoto roku.

Výše volných hotovostních toků poklesla v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně mírně o 1,9 % na 2 819 mil. Kč. Tento pokles je kombinací nárůstu hotovostních toků souvisejících s provozní činností o 3,0 % a nižší zaplacené daně z příjmu, která plně nekompenzovala vyšší platby za investice.

Celková výše konsolidovaného finančního dluhu dosáhla k 31. březnu 2011 výše 3 067 mil. Kč, což přestavuje nárůst o 1,4 % oproti konci roku 2010. Objem hotovosti a peněžních ekvivalentů dosáhl výše 7 644 mil. Kč oproti 4 798 mil. Kč na konci roku 2010, díky pokračujícím silným hotovostním tokům, které skupina generuje.

Přehled mobilního segmentu v České republice

V prostředí intenzivní konkurence zaznamenala společnost v prvním čtvrtletí 2011 pokračující nárůst počtu smluvních mobilních zákazníků, díky rostoucí oblibě nabídky mobilního internetu. Finanční výsledky byly negativně ovlivněny dalším snížením mobilních terminačních poplatků (meziročně o 30,1 %), silnou konkurencí a pomalým oživením zákaznické spotřeby.

Celkový počet mobilních zákazníků dosáhl k 31. březnu 2011 výše 4 827 tisíc, meziročně o 2,5 % méně, zejména z důvodu dalšího poklesu zákazníků předplacených služeb. Kromě toho byl meziroční vývoj ovlivněn jednorázovým snížením počtu smluvních zákazníků s nízkou mírou aktivity o 111 tisíc zákazníků ve druhém čtvrtletí 2010. Bez tohoto jednorázového snížení by celkový počet zákazníků meziročně poklesl mírně o 0,3 %. V prvním čtvrtletí roku 2011 se počet mobilních zákazníků snížil o 12 tisíc, tedy méně než v předchozím čtvrtletí (4Q 2010).

Počet smluvních zákazníků vzrostl meziročně o 1,5 % na 2 899 tisíc na konci prvního čtvrtletí 2011 (o 5,3 % více bez jednorázového snížení o neaktivní zákazníky ve druhém čtvrtletí 2010). Čistý přírůstek v prvním čtvrtletí 2011 dosáhl 35,9 tisíc, zejména díky pokračující migraci zákazníků z předplacených služeb na tarifní a pozitivnímu vlivu nárůstu zákazníků mobilního internetu. Na konci března 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 60,1 %, což představuje meziroční nárůst o 2,4 procentní body. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl ke konci prvního čtvrtletí 2011 výše 1 927 tisíc, meziročně o 8,0 % méně. V průběhu prvního čtvrtletí 2011 klesl jejich počet o 47,9 tisíc, což představuje zlepšení oproti 62,6 tisícům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010.

V prvním čtvrtletí 2011 dosáhla celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků (tzv. churn) výše 1,99 %, což představuje meziroční snížení o 0,2 procentního bodu, zejména díky zlepšení průměrné měsíční míry odchodu zákazníků předplacených služeb. To je výsledkem zaměření společnosti na získávání zákazníků s vyšší kvalitou a úspěch věrnostního programu, v rámci něhož jsou zákazníci odměňováni při pravidelném dobití kreditu. Celkový mobilní hlasový provoz v České republice v prvním čtvrtletí roku 2011 vzrostl meziročně o 1,5 % na 2 159 milionů minut.

Průměrný měsíční výnos na zákazníka ARPU dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 424,5 Kč, meziročně o 7,6 % méně. Bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků by to bylo o 3,8 %. Hlavním důvodem tohoto poklesu je pokles hlasového ARPU z důvodu přetrvávajících konkurenčních tlaků a pomalé oživení zákaznické spotřeby. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 588,8 Kč, meziročně o 10,1 % méně (o 6,6 % méně bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků), zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb klesl o 7,8 % na 181,9 Kč (o 2,7 % bez vlivu snížení mobilních terminačních poplatků). ARPU zákazníků datových služeb poklesl meziročně o 1,3 % na 115,2 Kč, díky poklesu cen datového roamingu a většímu počtu SMS/MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Nicméně, bez těchto dvou faktorů (datový roaming, SMS a MMS) by datový ARPU vzrostl meziročně o 5,8 % z důvodu rostoucí zákaznické báze mobilního internetu.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu klesly v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 8,6 % na 6 422 mil. Kč a výnosy ze služeb o 9,3 %, díky již zmíněnému poklesu mobilních terminačních poplatků, konkurenčním tlakům, pomalému oživení spotřeby a nižším cenám datového roamingu. Pokles mobilních terminačních poplatků snížil výnosy ze služeb v prvním čtvrtletí roku 2011 o 3,8 procentních bodů. Přes meziroční nárůst odchozího hlasového provozu o 1, 5% se výnosy z hovorného snížily meziročně o 15,0 % na 1 733 mil. Kč. Podobně jako v předchozích čtvrtletích stál za tímto poklesem vyšší počet zákazníků využívající neomezené tarify a konkurenční tlaky. Výnosy z propojení poklesly meziročně o 27,1 % na 683 mil. Kč, zejména díky dalšímu snížení mobilních terminačních poplatků a nižšímu příchozímu hlasovému provozu. Ostatní výnosy (včetně výnosů z SMS a MMS, datových a ostatních služeb) poklesly dohromady meziročně o 2,6 % na 1 753 mil. Kč v prvním čtvrtletí roku 2011, zejména díky nižším cenám datového roamingu a většímu počtu SMS a MMS zahrnutých v měsíčním paušálu. Bez zahrnutí SMS, MMS a datového roamingu by však tyto výnosy vzrostly meziročně o 5 %.

Přehled segmentu pevných linek

Segment pevných linek v prvním čtvrtletí 2011 zaznamenal solidní růst počtu zákazníků vysokorychlostního internetu a další zpomalení poklesu pevných linek. Stejně jako v předchozích čtvrtletích pokračoval pokles výnosů z tradičních hlasových služeb, který nebyl plně kompenzován nárůstem výnosů ze služeb vysokorychlostního internetu. Finanční výsledky v prvním čtvrtletí byly dále ovlivněny nižšími výnosy z ICT služeb.

Celkový počet pevných linek poklesl k 31. březnu 2011 meziročně o 5,7 % na 1 639 tisíc. V prvním čtvrtletí 2011 poklesl jejich počet o 29,9 tisíc (o 9,7 % méně než v prvním čtvrtletí roku 2010), díky nárůstu počtu zákazníků využívajících služeb vysokorychlostního internetu bez hlasového paušálu (tzv. naked ADSL) a nárůstu počtu VoIP linek pro korporátní zákazníky.

Počet přípojek ADSL vzrostl do konce března 2011 meziročně o 11,5 % na 829 tisíc, když se jejich počet v prvním čtvrtletí 2011 zvýšil o 22,7 tisíc, což je o 29,2 % více, než ve stejném období loňského roku. Počet zákazníků služby O2 TV dosáhl na konci března 2011 výše 129 tisíc.

Hlasový provoz generovaný v pevné síti poklesl v prvním čtvrtletí roku 2011 meziročně o 13,6 % na 414 milionů minut kvůli pokračujícímu poklesu počtu pevných telefonních linek a nahrazování fixního hlasového provozu provozem mobilním.

Celkové výnosy z podnikání v segmentu pevných linek poklesly v prvním čtvrtletí 2011 meziročně o 8,3 % (zlepšení oproti poklesu o 11,6 % ve čtvrtém čtvrtletí v roce 2010) na 5 643 mil. Kč. Výnosy z měsíčních poplatků klesly o 16,6 % na 1 148 mil. Kč, díky pokračujícímu poklesu počtu pevných linek, zatímco výnosy z internetu a služeb založených na vysokorychlostním internetu vzrostly meziročně dohromady o 0,8 % na 1 496 mil. Kč, pozitivně ovlivněny nárůstem počtu zákazníků ADSL ve vysoce konkurenčním trhu fixního broadbandu. Výnosy z IT služeb a zákaznických řešení poklesly meziročně o 6,3 % na 465 mil. Kč, díky nižšímu počtu projektů pro veřejný sektor podobně jako ve druhém pololetí roku 2010, zatímco výnosy z datových schránek (e-Government projekt) nadále pozitivně přispívaly do této kategorie výnosů.

Výsledky na Slovensku

V prvním čtvrtletí 2011 vykázala Telefónica O2 Slovakia opět výborné výsledky v oblasti nárůstu počtu svých zákazníků a finanční výkonnosti. Na konci března 2011 dosáhl počet aktivních zákazníků výše 948 tisíc, což představuje meziroční nárůst o 46,8 %. Čistý přírůstek v prvním čtvrtletí 2011 dosáhl 67,3 tisíc, zejména díky nárůstu počtu smluvních zákazníků. Jejich počet se meziročně zvýšil o 67,1 % na 380 tisíc, když v samotném prvním čtvrtletí jejich počet vzrostl o 45,8 tisíc, což je o 43,4 % více než ve stejném období roku 2010. Počet aktivních zákazníků předplacených služeb dosáhl na konci prvního čtvrtletí roku 2011 výše 567 tisíc, meziročně o 35,7 % více. K 31. březnu 2011 tak podíl smluvních zákazníků na celkovém počtu dosáhl 40,1 %, což představuje meziroční nárůst o 4,9 procentních bodů. Pokud jde o finanční výsledky, celkové výnosy na Slovensku vzrostly meziročně o 53,5 % a v prvním čtvrtletí roku 2011 dosáhly výše 34,6 mil EUR. Důvodem byl nárůst počtu zákazníků a vyšší průměrný výnos na zákazníka (ARPU). V prvním čtvrtletí roku 2011 vykázala Telefónica O2 Slovakia potřetí v řadě kladnou hodnotu provozního zisku OIBDA, který dosáhl jednotek milionů EUR. ARPU zákazníků smluvních služeb dosáhl v prvním čtvrtletí roku 2011 výše 17,5 EUR, zatímco ARPU zákazníků předplacených služeb vzrostlo meziročně o 2,8 % na 8,3 EUR.
 

Diskuze (21) Další článek: Xperia Acro: japonský Arc má navíc peněženku a televizi

Témata článku: , , , , , Mobil, Zisk, Zak, Celková výše, Investiční náklad, MOBI, Pokles, Kladno, Nov, Počet přípojek, Zákaz, Hovorné, Aktivní zákazník