Volkswagen Passat: test elektronických vychytávek

Jak to dopadne, když se do testování moderními systémy našlapaného auta pustí MobilManiak? Ne, o motoru a podvozku si moc nepřečtete.
Volkswagen Passat: test elektronických vychytávek
Kapitoly článku
  • Video
  • Textová verze testu a fotogalerie

Zařízení, která vám obvykle ukazujeme, vypadají trochu jinak, jsou menší a řádově levnější. Otestujeme Volkswagen Passat osmé generace. Nebudu vám vykládat, jak je na tom s motorem, nebo podvozkem. Podíváme se na jeho technické vychytávky, hlavně na palubní systém a službu Volkswagen Car-Net.

Klepněte pro větší obrázek

A začít můžeme rovnou příchodem k autu. To co držím, sice vypadá jako klasický automobilový klíček (a nouzový klíč v tom skutečně je), ale první vychytávka, kterou vám představím, se jmenuje Bezklíčové odemykání. Jen se podívejte: teď auto zamknu, klíček hodím do kapsy, ale přijdu ke dveřím, vezmu za kliku a jsem uvnitř.

Bezklíčové odemykání Keyless Access: 12 000 Kč

K vozu mohu také přijít zezadu a ponesu něco opravdu velkého a těžkého. Zamávám chodidlem pod zadním nárazníkem a kufr se otevírá. Zavřít jej mohu tlačítkem, což zní možná zhýčkaně, ale zvláště teď v zimě oceníte čistotu celé operace. Tahle vychytávka se jmenuje Easy Open.

Easy Open: 18 400 Kč

Stejné je to se startováním. Stačí mít klíček v kapse a stisknout tlačítko.

Ve vyšší výbavě Highline standardně dostanete systém AAC, což je automatická regulace odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tenhle systém funguje na základě radaru umístěného v předním logu VW. Pracuje od nulových rychlostí (umí úplně zastavit vozidlo), až do maximálních 160 km/h.

Pro automobilové fandy to není žádná novinka, já osobně jsem se s adaptibilním tempomatem setkal poprvé a příjemně mně překvapila spolehlivost, s jakou pracuje a pohodlí, jaké do řízení přináší.

Tak přesvědčivá už mi nepřijde funkce Lane Assist, tedy asistent jízdních pruhů, který sleduje čáry na silnici a je schopný řídit auto tak, aby se udrželo v jízdním pruhu. Funguje to spíše pro lehké korekce, na ostrou zatáčku si netroufne.

Lane Assist a monitor slepého úhlu 25 900 Kč

Proč si Lane Assist nezískal moji důvěru? Protože ne vždy je aktivní, ne vždy jsou čáry na silnici dobře vidět, někdy úplně chybí, někdy je zakrývá sníh. Poznáte to podle ikonky na displeji, zelená znamená ok, oranžová znamená, že čáry nevidí. Jestli si hodláte tohoto asistenta koupit, protože vám jednou zachrání život, až usnete za volantem, pak byste měli usínat výhradně na silnicích s kvalitním vodorovným značením.

Co má Volkswagen udělané dobře, je probouzení řidiče. Aktivní řízení je totiž aktivní jen nějakých 10 sekund, pak na vás Passat pípne a na displeji se objeví výzva, abyste převzali řízení. Za dalších 10 sekund vás auto zkusí vzbudit razantnějším způsobem – dupne na brzdu a celé sebou cukne. Pro případ, že nespíte, ale měli jste třeba infarkt, je zde ještě třetí stupeň. Auto se rozbliká, začne kličkovat (to aby okolí vědělo, že se děje něco neobvyklého) a začne brzdit až do úplného zastavení.

Pak Passat sám kontaktuje záchranné složky a předá jim veškeré potřebné informace včetně GPS souřadnic. K tomu slouží SIM karta ukrytá kdesi v útrobách. Ta mimochodem slouží i předávání informací o servisním stavu vozu. Takže když se vám někde zastaví a vy budete volat do servisu, technik vám s velkou pravděpodobností řekne, co se s vaším autem děje.

A jen tak mimochodem, 80 % volání prý končí tím, že stačí dotankovat…

Součástí modulu Lane Assist je také monitor slepého úhlu. To je naopak věc, která funguje zcela spolehlivě. Oranžové diody umístěné ve zpětných zrcátkách signalizují řidiči, že jej právě předjíždí jiné auto. Kdyby snad řidič vyhodil blinkr a naznačil tak, že hodlá odbočovat do pruhu, který je momentálně obsazený, diody se rozblikají ještě razantněji. Užitečná funkce.

Discover Pro

Palubní systém sestává z několika vzájemně propojených modulů, které si můžete nebo nemusíte objednat. Výsledkem je seznam funkcí a technologií, který se tak může lišit Passat od Passata. Základem je to, čemu Volkswagen říká „Navigace Discover Pro“.

Discover Pro: 49 100 Kč

Hned ale uvidíte, že Navigace opravdu není nejšťastněji zvolený název, protože Discover Pro v sobě spojuje všechny multimediální, komunikační, mapové a navigační systémy a funkce palubního počítače.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Systém Discover Pro 

Základem je 8" dotykový displej. Po stranách vidíte tlačítka pro přímý přístup k základním funkcím, pak už jsou zde pouze dva otočné ovladače. Levý mění hlasitost, stisknutí vypne a zapne celý systém. Pravý slouží pro procházení menu a potvrzování položek, případně zoomování v mapách a podobně.

Dostanete také 8 reproduktorů. Připlatit si můžete za 10 reproduktorů s vyšší kvalitou a výkonem.

Soundsystem „Dynaudio Confidence“: 29 300 Kč

Další část systému Discover Pro je ukrytá v přihrádce před spolujezdcem. Takhle z venku vidíme šachtu DVD přehrávače a dva sloty na SD karty. Kdesi uvnitř je ukrytý harddisk o kapacitě 64 GB. Protože běžný plotnový disk by v autě dříve či později zničily vibrace, jedná se o SSD bez jakýchkoliv pohyblivých částí.

FM/AM rádio asi nikoho nepřekvapí, ale potěší i taková drobnost, že jednotlivé stanice mají barevné logo.

Ani Bluetooth konektivita není nic nevídaného, ale po předchozích zkušenostech s jinými vozy mě potěšilo, jak suverénně v Passatu všechno probíhalo. Stačí vyhledat telefon a potvrdit spojení. Do auta se mi automaticky natáhly kontakty, okamžitě můžu přehrávat v telefonu uloženou hudbu. Stejným způsobem umí systém pracovat i s druhým telefonem, přepínání mezi nimi je otázkou jednoho dotyku displeje.

Mapy pro navigaci jsou uložené na harddisku. K dispozici máte celou Evropu a tři roky aktualizací zdarma. Volkswagen to nikde neuvádí, ale jsou to mapy Here od finské Nokie. Jestli jste při používání Here map ve smartphonu žasli, jak je možné, že dostanete tak skvělé mapy a navigaci úplně zdarma, tak vězte, že je to právě proto, že místo nás zaplatí Volkswagen a další automobilky.

Zajímavé je, že offline vyhledávání adres zajišťuje databáze od Here, ale když budete hledat online, už budete hledat přes Google. Když přepnete na fotomapu, ta už se stahuje z internetu a pochází z Google Map. Uživatele to ale vůbec nemusí zajímat, přechod je zcela plynulý a s touhle fúzí dvou světů jsem neměl jediný problém.

Tlačítko Voice spouští hlasové ovládání. Přistupoval jsem k téhle funkci s despektem. V podání Volkswagenu to ale funguje překvapivě dobře. Nečekejte inteligenci srovnatelnou s Apple Siri, ale na displeji vidíte stručnou nápovědu, která vás provede možnostmi, které máte. Postupem času si zažijete několik povelů a funkce Voice dostane smysl – za jízdy necháte oči na vozovce, ruce na volantu (protože i tam je tlačítko pro aktivaci hlasového ovládání) a jen mluvíte. Třeba takto:

  • „Naviguj do práce.“
  • „Rádio Evropa 2.“
  • „Zavolej Luciš.“

A ještě jednu jinde umístěnou součást systém Discover Pro má. Je tady v kastlíku pod loketní opěrkou a je to USB konektor a linkový vstup, tedy běžný 3,5mm sluchátkový konektor.

Tím se elegantně dostávám ke schopnostem Passatu přehrát prakticky cokoliv a jakkoliv vás napadne. Stisknete tlačítko Media a výběr zdrojů naznačí mnohé. Linkový vstup jsme si právě ukázali, přes kabel si tak pustíte cokoliv z libovolného přenosného přehrávače, telefonu atd. Tamtéž je USB pro připojení flashdisku, sloty na SD karty jste viděli v kastlíku u spolujezdce. Můžete z nich přehrávat hudbu, video, obrázky, nebo všechna tato média kopírovat na palubní harddisk a později je přehrát odtud.

S hudbou je to jednoduché a k dispozici máte všechny běžné funkce moderního digitálního přehrávače. Podobné je to s videem, ale tady už narážíme na bezpečnost silničního provozu. Jakmile se totiž rozjedu, obraz zmizí, aby neodváděl pozornost řidiče. Zvuková stopa ale jede dál a až v zácpě znovu zastavíte, obraz se vrátí.

Možnost Phone přehraje hudbu z bezdrátově připojeného telefonu. Hudba může být uložená přímo v telefonu, nebo ji můžete streamovat z internetu.

Na stejném displeji se zobrazuje také obraz z asistenčního systému pro monitorování okolí. Staví na kamerách umístěných v předním nárazníku, ve vnějších zpětných zrcátkách a v zadním logu VW. Systém z těchto kamer poskládá pohled na auto z ptačí perspektivy, což se hodí při parkování. Když pak couvete, máte k dispozici různé grafické pomocníky. Jakmile se blížíte k překážce, přidá se zvuková a grafická informace z venkovních senzorů.

Asistenční systém pro monitorování okolí: 19 800 Kč

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jsou to obyčejné kamery, ale systém z jejich obrazu umí poskládat velké věci.

Za další příplatek můžete mít Automatického parkovacího asistenta. Toho stačí aktivovat, auto si pak senzory osahává potenciální parkovací prostory, upozorní vás na místo, do kterého se vejde a samo tam zaparkuje. Na řidiči je zařadit zpátečku, přidávat plyn a brzdit, asistent se postará o točení volantem.

Automatický parkovací asistent: 6000 Kč

Je mi trochu záhadou, proč auto i samo nejede a nebrzdí, ale budiž. Jestli vám tahle funkce přijde málo zajímavá, tak vězte, že tohle auto umí manévrovat i s přívěsem.

Připlatit si můžete za televizi, ale z bezpečnostních důvodů ji můžete sledovat jen při stojícím vozidle

TV a Radio přijímač: 29 900 Kč

Car-Net

Samostatnou kapitolou jsou online služby sloučené pod střechu jménem Volkswagen Car-Net. Na první pohled to vypadá docela jednoduše, ale 90stránkový manuál od Volkswagenu vás přesvědčí, že možností je opravdu hodně.

Pojďme ale začít od lesa. Jak připojíte auto k internetu? Jde to v zásadě dvěma způsoby. Wi-Fi může na první pohled znít nelogicky, vždyť ze signálu musíte hned odjet. To sice ano, ale na některé online aktivity to může stačit – na nějaké jednorázové stažení dat. Ještě šikovnější ale je, když Wi-Fi síť vezmete s sebou. Mluvím pochopitelně o hotspotu, který dnes umí vytvořit každý smartphone. Internet od vašeho mobilního operátora se tak prostřednictvím telefonu dostane až do vašeho auta.

Druhou možností je USB stick se SIM kartou, který vám ale neukážu, protože jej Volkswagen ještě nemá k dispozici.

Začít můžeme třeba webovou formou Car-Netu. Tam spárujete uživatelský účet s konkrétním autem. Pak si můžete připravit třeba sadu cílů, adres a jiných zájmových bodů, které pak můžete odeslat do auta. Také zde můžete prohlížet stavové informace z auta.

Do navigace Car-Net přidá StreetView, takže se můžete podívat, jak to vypadá v cílové destinaci, nebo kdekoliv jinde na mapě. Velmi jednoduše zde můžete vyhledávat čerpací stanice, a to včetně aktuálních cen paliva, které potřebuje právě vaše auto. Další funkcí je počasí, obsahuje i předpověď a dokonce animovaný meteoradar. RSS čtečka je zde spíše jen nouzová a upřímně řečeno, v autě mi nedává velký smysl.

MirrorLink

Teď si pojďme představit MirrorLink. Tato technologie má sloužit jako jakési okno z auta do smartphonu. Novou funkci by tak nemusela přidávat automobilka, jen by si uživatel nainstaloval další aplikaci do telefonu. Ta původní myšlenka byla velmi pěkná, ale realizace pokulhává.

Automobilky s MirrorLinkem začínají jen velmi pozvolna, kompatibilních smatphonů je zatím jen málo. iPhone, ani Windows Phone nepřichází v úvahu, týká se to jen Androidů. Vyrábí je HTC nebo LG, nejvíce se v této oblasti angažují Samsung a Sony. Celé to začíná propojením telefonu s autem USB kabelem. Pak následuje docela nepříjemná asi půlminuta, než se oba přístroje spojí.

Pak ale nemůžete používat všechny aplikace, které v telefonu máte, ale zase jen ty, které jsou kompatibilní s MirrorLinkem. A těch bohužel moc není. Evidentně si toho byl vědomý i Volkswagen, takže několik takových aplikací sám vrhnul na Play Store. Ani to ale není žádná sláva. Jsou tam aplikace, jako třeba Blue Trainer, která má řidiče naučit, jak jezdit ekologicky. Problém je, že obdobná aplikace už je přímo v palubním systému i bez MirrorLinku.

Od Volkswagenu mě zaujala snad jen aplikace Drive & Track pro základní telemetrii jízdy. Zapnete záznam trasy, aplikace pak ukládá čas, zeměpisnou polohu, otáčky motoru, brždění či akceleraci a podobně. S rozjezdem se sice aplikace ztratí z displeje, ale po jízdě si pak můžete data prohlédnout.

Co se dalších aplikací týče, je zde několik navigačních aplikací, třeba i od známého Sygicu. Ani ty ale nemají valný smysl, protože kvalitní navigace v tomhle autě už je. Zaujala mě tak pouze původem česká Audiotéka, přes kterou si v autě můžete pouštět audioknihy ze stejnojmenné služby.

Tolik tedy Mirror Link. Podle mě trochu zklamání, ale nechme se překvapit, jestli se tahle platforma rozjede, nebo jestli ji převálcují podobně vymyšlené Android Auto a Apple CarPlay.

Spolupráce tohoto automobilu s aplikacemi tím ale nekončí. Ještě je zde aplikace Media Control. To naopak uděláte Wi-Fi hotspot z auta a připojíte k němu telefon. Prostřednictvím aplikace pak můžete ovládat palubní systém, přehrávač multimédií, nebo navigaci. To se bude líbit hlavně cestujícím na zadních sedadlech, kteří by jinak byli ze hry.

„Navigací“ to nekončí

Dosud jsme se zaměřovali pouze na displej na středové konzoli, přitom je zde i druhý displej, který budou oči řidiče sledovat ještě častěji, a to je Active Info Display. To je ten displej v kapličce za volantem.

Active Info Display: 11 700 Kč
střih na volantový displej

Tento displej má jen tak pro představu nějakých 12,3", tedy 31 cm a myslím, že takhle by měl vypadat přístrojový panel v každém autě. Nejste totiž závislí na prostoru mezi dvěma pevnými ciferníky, ale máte k dispozici celou plochu, se kterou se dá pracovat. A tak když mám zobrazenou navigaci, stiskem jednoho tlačítka budíky ustoupí do stran a mapa dostane více prostoru.

Klepněte pro větší obrázek
Za volantem umístěný Active Info Display.

Na rozlišení ani jednoho z těchto dvou displejů se mě neptejte, výrobce jej neuvádí. Není to tak jemné jako u smartphonů, kde se v téhle disciplíně jednotlivé značky předhání, ale na tu uživatelskou vzdálenost se mi jednoduše nestalo, že bych jel po silnici a řekl si: „To je ale hrubý displej“.

Tenhle displej z pochopitelných důvodů není dotykový, ovládá se z multifunkčního volantu. Nalevo je sada tlačítek pro tempomat, vpravo je ovládání displeje. Základem je listování jednotlivými obrazovkami, které ve zjednodušené podobě odpovídají tomu, co jste viděli na středovém displeji. Pak jsou zde šipky pro pohyb nahoru, dolů a do stran, plus tlačítko pro aktivaci hlasového ovládání.

Multifunkční volant: 2 700 Kč
Vyhřívaný multifunkční volant: 6 200 Kč

Ano, umí „to“ i jezdit

Tolik tedy palubní systém nového Passatu. Umí toho hodně, na druhou stranu jsem rád, že se Volkswagen nesnažil integrovat absolutně všechno, protože ne všechno je radno ovládat přes dotykový displej. A tak třeba klimatizace má stále svoji samostatnou sadu ovladačů, stejně tak světla a základní asistenční systémy kolem řadicí páky.

V seznamu technických vychytávek můžeme pokračovat třeba LED světlomety s automatickým přepínáním mezi tlumenými a dálkovými na základě analýzy obrazu z kamery. Skvěle také funguje natáčení světel do zatáček. Pak je zde systém pro Rozpoznání únavy řidiče, ukazatel tlaku v pneumatikách atd atd.

…a ano. Kromě palubního systému XXXX je to také auto. Fantastické auto. Pro někoho, kdo strávil svůj řidičský život v postarších Octaviích je tenhle Passat něco jako kosmická loď křížená s Rolls-Roycem. Na hodnocení auta a jeho srovnávání s konkurencí si ale netroufám, to s klidným srdcem přenechám kolegům na AutoRevue.cz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vylepšováním konfigurace se můžete dostat daleko za dvojnásobek základní ceny nového Passatu.

Základní cena modelu: 663 900 Kč
Passat Variant Highline 2,0 TDI BMT 4Mot 176kW (240k) Aut. DSG7
sériová výbava: 1 054 900 Kč
testovaný vůz: 1 393 599 Kč

Jinde nepublikované snímky

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
  • Video
  • Textová verze testu a fotogalerie

Témata článku: Ostatní, Technologie, Příslušenství, Navigace, Pro řidiče, Test, Mapy, Parkování, Apple iPhone 4GB, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Přímý přístup, Uživatelský účet, Pochopitelný důvod, Hrubý displej, Užitečná funkce, Čerpací stanice, Volkswagen, Bezpečnostní důvod

Určitě si přečtěte

Xiaomi Mi A1: bez MIUI na věčné časy [recenze]

Xiaomi Mi A1: bez MIUI na věčné časy [recenze]

** Čistý Android není pro každého ** Na svou třídu bohatá porce výkonu ** Na fotkách a výdrži by to chtělo ještě zapracovat

19.  11.  2017 | Herodek Martin | 21

Nokia 8: poctivec, jenž spoléhá na finské jméno [recenze]

Nokia 8: poctivec, jenž spoléhá na finské jméno [recenze]

** Telefon nabízí nekompromisní výkon a zážitek z čistého Androidu ** 13Mpx snímače na zadní straně lákají na zajímavé vychytávky ** Sice nemá OLED panel, přesto jeho displej mnohé ohromí

12.  11.  2017 | Měchura Milan | 34