Zatímco na trhu smartphonů panuje tuhý boj a vedoucí firmy musí každého čtvrt roku obhajovat své pozice, trh s mobilními platformami je poněkud monotónní a žádné výrazné změny se zde neodehrávají. Potvrzuje to nejnovější analýza agentury Gartner, která mapuje zastoupení mobilních operačních systémů u nově prodaných smartphonů za první čtvrtletí letošního roku.
Počet prodaných smartphonů podle operačního systému (v tis.) – data Gartner
Operační systém |
Distribuce 1Q16 |
Tržní podíl 1Q16 [%] |
Distribuce 1Q15 |
Tržní podíl 1Q15 [%] |
Android |
293,771.2 |
84,1 |
264,941.9 |
78,8 |
iOS |
51,629.5 |
14,8 |
60,177.2 |
17,9 |
Windows |
2,399.7 |
0,7 |
8,270.8 |
2,5 |
BlackBerry OS |
659,9 |
0,2 |
1,325.4 |
0,4 |
Ostatní |
791,1 |
0,2 |
1,582.5 |
0,5 |
Celkem |
349,251.4 |
100 |
336,297.8 |
100 |
Asi není velkým překvapením, že většinu trh stále ovládá Android od Googlu, přičemž americké firmě se podařilo dokonce meziročně výrazně navýšit na 84 %. Souvisí to hlavně s útlumem zájmu o nové iPhony, které jako jediné reprezentují operační systém iOS. Jeho podíl poklesl na necelých 15 %. Výrazně klesá podíl mobilních Windows, jejichž nositeli jsou zejména Lumie od Microsoftu.
Pomalu se loučíme s platformou BlackBerry OS, jejíž smartphony už se jen doprodávají. V budoucnu už nově prodaná zařízení BlackBerry budou posilovat podíl Androidu. Do pořadí výrazněji nepromluvil ani alternativní systém Tizen od Samsungu, který je spolu s Ubuntu, Sailfish a Firefox OS zařazen mezi ostatní platformy s celkovým podílem 0,2 %.