Každý chce do Číny. Divíte se, že tam chtějí i vystavovatelé? Ani oni nepořádají veletrhy pro blaho svých partnerů, také oni chtějí vydělat
Čína je obrovský trh, který se v tomto směru teprve formuje. Pozitivní je, že se tak na oči okolního světa dostanou zajímavé začínající lokální firmy, které by kvůli ekonomické a administrativní zátěži na zahraniční veletrhy nevycestovaly.
„Čínská IFA“
Ve dnech 20. až 22. dubna proběhl první ročník veletrhu CE China (CE, Consumer Electronics, spotřební elektronika). Konal se v Shenzhenu, což je obrovské centrum ICT vývoje a výroby, protože proč nejít přímo za firmami? Za CE China stojí společnost Messe Berlin, která je dlouholetým pořadatelem gigantického berlínského veletrhu IFA.
Teď se snaží exportovat své know-how do Číny. Povede se? První ročník byl spíše takovou demoverzí veletrhu. Na ploše jednoho pavilonu se představilo na 150 místních firem, ukázalo se několik velkých evropských jmen a patrně nejsilnějšími partnery jsou největší obchodní platformy na světě Alibaba a Amazon.
Špičky z managementu i představitelé shenzenské samosprávy. Němci dokonce přivezli i evropskou krásu – rudou Miss IFA.
Z návštěvnického hlediska byl veletrh jednoduchý a přehledný, vlastně stačilo projít výstavní plochu. Tiskové konference, přednášky a panelové diskuze proběhly ve dnech předchozích v nedalekém Hong Kongu v rámci IFA 2016 Global Press Conference. Nechme se překvapit, zda stejný formát bude pokračovat i do dalších let, nebo se doprovodný program stane součástí veletrhu.
„Čínský CES“
Na rozdíl od Němců se američtí pořadatelé největšího veletrhu se spotřební elektronikou na světě – lednového CES – rozhodli zvučnou zkratku použít i v Číně a vznikl CES Asia. Letos v květnu proběhl už druhý ročník, zúčastnilo se jej na 300 vystavovatelů a předvedli produkty zařazené do 15 kategorií: 3D tisk, audio, obsah a online, zelené technologie, zdraví, domácí zábava, životní styl, mobile, robotika, chytrá domácnost, sport a fitness, automobilová technologie, 4K/Ultra HD video, hry a nositelnosti.
Ani na CES Asia nechyběla velká jména: Intel, Huawei, LG, Samsung, Mercedes a mnozí další.
CES Asia probíhá v Šanghaji a je na něm vidět rukopis pořádající Consumer Technology Association. Nejde jen o výstavní plochu, stánky a produkty, program doplňují tiskové konference, přednášky a koření každého veletrhu – premiéry. Letos na CES Asia mohla veřejnost poprvé spatřit třeba Honor V8, nebo Garmin Vívomove.
Karty jsou rozdané
Termíny dalších ročníků jsou známé: CE China proběhne v dubnu, CES Asia od 7. do 9. června. Deutsche Messe a CTA teď mají rok horečné (avšak pro veřejnost neviditelné) práce na to, aby se v ročníku 2017 předvedli v co nejlepším světle, aby ukázali vývoj a růst. Budou úspěšnější Němci nebo Američané?
Nebo snad zvítězí znalost domácího prostředí a zahraniční „vetřelce“ převálcuje některá z lokálních akcí? Ani Čína pochopitelně není pole neorané, veletrhu se zde koná celá řada a rozhodně nejsou malé, jen jsou pro okolní svět málo viditelné. A právě to je příležitost pro zahraniční firmy, ty vědí, jak dostat své vystavovatele až k zákazníkovi.