Vodafone tiše změnil podmínky. K horšímu

Nový dokument se na webu operátora objevil loni mezi svátky. Ruší pětinové sankce tam, kde může, a utahuje šrouby v souladu se zákonem.

Po O2 je Vodafone druhým operátorem, který využívá novely Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), kterou protlačili parlamentem operátoři a jejich lobbisté. Tématu jsme se věnovali v několika článcích. Po schválení poslanci, před projednáním v Senátu a po podpisu prezidenta. Novela omezuje práva zákazníků mobilních operátorů, která jim garantovala tzv. Husákova novela. Navíc je také v rozporu s evropskou směrnicí 2002/22/EC o univerzální službě. To operátory samozřejmě netrápí, případné sankce zaplatí stát.

Na tajňačku

S omezováním práv zákazníkům se operátoři příliš nechlubí, Vodafone příslušný dokument umísil na web 30. prosince 2014, účinný je od 1. ledna 2015. Ale pozor, nejde o „Všeobecné obchodní podmínky“, které operátor rovněž změnil k 1. lednu 2015, nýbrž o dokument, který nazývá „Podmínky služeb a zboží za zvýhodněnou cenu“.

Dokument najdete zde (PDF), zajímá nás oddíl „D“ Společná ustanovení, body 3 až 3.4. Spotřebitelé (jednotlivci z řad domácností, tedy zákazníci na rodné číslo) platí za ukončení smlouvy stále pětinovou sankci, ale ti, kteří spotřebiteli nejsou (živnostníci a firmy) už za výpověď smlouvy uzavřené po 1. lednu 2015 zaplatí Vodafonu sankci v plné výši. Na všechny smlouvy uzavřené do 31. prosince 2014 platí shodně pětinová sankce.

Důležité upozornění: sankce za ukončení smlouvy počítá Vodafone jako minimální měsíční plnění, ke kterému se zákazník zavázal, krát počet měsíců zbývajících do konce úvazku.

Klepněte pro větší obrázek
Novinky ohledně vypovídání smluv u Vodafone (obr.: vodafone.cz)

Pokud jste se jednou upsali k nějaké výši minimální útraty a z nějakého důvodu chcete přejít na nižší hladinu, pak Vodafone myslí i na vás. Za přestup na nižší minimální útratu si naúčtuje poplatek, který představuje jemu ušlý rozdíl do konce trvání úvazku, to celé děleno pěti. Poněkud překvapivě operátor v podmínkách nerozlišuje, zda jste a nebo nejste spotřebitel. Minimální měsíční útraty mají následující hranice: 249, 490, 790, 990 a 1 290 Kč.

Klepněte pro větší obrázek
Oddíl „D“ Společná ustanovení, bod 7 se objevil už v podmínkách účinných od 7. listopadu 2014 (obr.: vodafone.cz)

Co se týče uzavírání smluv, nedělá Vodafone rozdíly ve smyslu spotřebitel/nespotřebitel. Pokud pozorně pročteme jeho podmínky (viz screenshot níže), pak se nabízí jiná otázka: naplňuje Vodafone zákonné požadavky ve smyslu předání smluvní dokumentace při uzavírání smluv na dálku? Odstavec a) u bodu 1 jistě ano, jelikož zde se jasně říká, že zákazník obdrží návrh smlouvy poštou, ale co odstavce b) a c)? Stačí, že zákazník zaškrtne pole, které říká: „Ano, vše jsem si dohledal a přečetl“?

Klepněte pro větší obrázek
Všimněte si ještě bodu 2, pro vaše pohodlí vám operátor servíruje automatické prodloužení smlouvy, a to i opakovaně... Naštěstí vás stále musí včas o výročí smlouvy vyrozumět (obr.: vodafone.cz)

U spotřebitelů totiž stále platí, že smluvní podmínky je operátor povinen předat až následně po uskutečnění komunikace s účastníkem a ten má 14 dní od doručení, aby mohl od smlouvy beztrestně odstoupit.

Co to čtete kolego? Dostojevského?

Pokud vás nyní napadá, zda můžete od právě probíhající smlouvy na dobu určitou odstoupit, pak odpověď zní nikoli. Pro odůvodnění ale musíme přejít do Všeobecných podmínek (PDF), body 1.1.4 a 1.1.5. Zde operátor mluví o tom, že změní-li jednostranně podmínky, bude vás informovat. Ale pozor, ne o tom co se mění, nýbrž o tom, že se podmínky mění. Vy pak nemusíte souhlasit, pokud jde změny „podstatných náležitostí“. Jenže nikde není definováno, co to jsou ony podstatné náležitosti. Pokud si dobře vzpomínáte, je to jeden z operátorských výdobytků aktuální novely. Oni sami rozhodnou, zda je nějaké změna podstatná či nikoli. Dříve bylo vše jasně definováno v § 63 ZoEK.

Klepněte pro větší obrázek
Zpět do všeobecných podmínek, tam se dozvíte, že legislativní změny nejsou důvodem pro odstoupení od smlouvy (obr.: vodafone.cz)

Každopádně z důvodu změny právní úpravy (jako například v tomto případě) či na základě rozhodnutí ČTÚ, nebo změnou kdy nejsou dotčena vaše práva a povinnosti, nemáte nárok domáhat se odstoupení od smlouvy.

Posledním operátorem, který na podmínky nesáhl už téměř rok (platí verze z 26. ledna 2014) zůstává T-Mobile. Uvidíme, jak dlouho mu to vydrží. Na závěr ještě jedna perlička, která je ovšem velmi příhodná. Při pročítání smluvní dokumentace Vodafonu se mi vybavila jedna reklama ze světa bank, ale analogie je myslím jasná:

Už víte „kdo by taky ty podmínky operátorů četl?“

Diskuze (112) Další článek: Samsung koncem ledna rozšíří dostupnost brýlí Gear VR

Témata článku: , , , , , , Druhý operátor, Air Bank, Automatické prodloužení, Výpověď smlouvy, Pročítání, Rodné číslo, Poslední operátor, Smluvní podmínky, Voda,